Filmmand beskyldes for »ublu manipulation« og »fuldstændig tåbelig« brug af anmelderstjerner

Selv om de fleste dagblade var lunkne i deres anmeldelser af Ronnie Fridthjofs’ »I krig og kærlighed«, lykkedes det alligevel filmmanden at lave en plakat med lutter positive citater fra fire- til seksstjernede anmeldelser.

Direktør for filmselskabet Fridthjof Film Ronnie Fridthjof, her fotograferet ved en tidligere lejlighed, beskyldes for at mainpulere med anmeldernes stjernegiving. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Den danske filmdirektør Ronnie Fridthjof, der har stået bag en række publikumshits, fik sig en nedslående morgen, da han onsdag læste de første dagbladsanmeldelser af “I krig og kærlighed”, der fortæller om danske sønderjyders deltagelse i Første Verdenskrig. Anmeldelserne var nemlig ikke i første omgang positive (senere kom mere positive til), men ikke desto mindre lykkedes det filmmanden at producere en plakat for filmen, der var fyldt med positive citater og stjernegivninger på mellem fire og seks stjerner.

Ifølge mangeårige filmanmeldere som  Informations Christian Monggaard og Jyllands-Postens Nanna Frank Rasmussen, der også er forkvinde for foreningen Danske Filmkritikere, er stjernerne præsenteret på plakaten på en »manipulerende« og »lovlig smart« facon.

Christian Monggaard fremhævede i et tweet tirsdag morgen, at den samme femstjernede anmeldelse er citeret to forskellige steder på plakaten. Og idet citaterne er forskellige og forfatterens navn står med små bogstaver, kommer de til at fremstå som to forskellige, meget positive og femstjernede anmeldelser.

»Jeg vil ikke karakterisere det som groft, men det er bestemt lige lovligt smart at citere den samme anmeldelse flere gange og få det ud til at se ud, som om der er tale om forskellige artikler,« siger Christian Monggaard.

Når det kan lade sig gøre at få den samme anmeldelse til at blive til to gange fem stjerner, skyldes det, at den anmelder, der har skrevet anmeldelsen af »I krig og kærlighed«, Jesper Mads Eriksen, får trykt sine artikler i flere af de aviser, der hører til Jysk-Fynske Medier, heriblandt Jydske Vestkysten, Aarhus Stiftstidende, Fyens Stiftstidende, Fyens Amtsavis og Randers Amts Avis.

»Fuldstændig tåbeligt«

Jesper Mads Eriksen var ikke selv klar over, at hans anmeldelser var blevet citeret på denne måde, men er ikke selv i tvivl om, hvad han synes om fremgangsmåden:

»Det er jo fuldstændigt tåbeligt,« siger Jesper Mads Eriksen til Berlingske.

Forkvinde for foreningen Danske Filmkritikere Nanna Frank Rasmussen kalder det en »ublu manipulation« med folks forventninger til, hvem det er der bliver citeret på en filmplakat. Men det er ikke kun den uortodokse måder at citere på, der generer Christian Monggaard og Nanna Frank Rasmussen.

Plakaten bruger citater og fem-stjerne-klynger fra en række kilder, der måske ikke er de første, man tænker på som filmanmeldende medier, såsom Radio Globus, Ordets Filmpodcast og TV-værten Jes Dorph Petersen. Sidstnævnte citeres blot for at betegne »I Krig og kærlighed« som en 'fremragende film!'

»Jeg synes, at filmdistributørerne bør være mere varsomme med, hvor hyppigt de laver denne slags stunts. Hvis man kun citerer dem, der giver mange stjerner, uagtet hvilket inferiørt medie, hvis om noget, de tilhører, risikerer filmdistributørerne jo i værste fald at undergrave troværdigheden af deres egne kampagner,« siger Nanna Frank Rasmussen.

Christian Monggaard ser plakaten som et udtryk for, at der generelt er gået inflation i filmdistributørernes behov for mange stjerner.

»En firestjernet anmeldelse bør betragtes som en god anmeldelse, men i dag vil distributørerne af filmene have fem og seksstjernede anmeldelser. Og så begynder de at kigge meget langt ud i krogene efter anmeldelser, der leverer det,« siger Christian Monggaard.

Filmens producent, Ronnie Fridthjof, har selv godkendt plakaten for filmen og vil gerne forsvare dens udformning. Det gælder også en anden, særlig plakat der udelukkende rummer Facebook-citater fra begejstrede publikummer.

»Facebook-plakaten bygger på de 200 positive udsagn fra de første 7000 publikummer, der så filmen, da vi tog den på tur rundt i landet. Citaterne er meget tro over for det overvældende positive helhedsbillede, de udsagn tegner. Men selv i det tilfælde, at halvdelen havde svinet os til, ville man jo aldrig fremhæve de dårlige anmeldelser på en plakat,« siger Ronnie Fridthjof.

Hvad angår anmelderplakaten, er der også en forklaring på, at den samme anmeldelse fremstår som to forskellige femstjernede anmeldelser - medmindre man nærstuderer plakaten.

»Lad mig starte med at sige, at jeg principielt synes, at det er forkert af de store medier at trykke den samme anmeldelse, så den kritik bør også rettes til dem. Men nu var det tilfældet, at denne anmelder havde lavet en enormt positiv anmeldelse, hvor han havde fået rigtig fat i flere af de ting, vi ville med filmen. Så der var faktisk hele fire ting, vi ville citere ham for. Og så sagde jeg, at vi godt kunne bruge den samme anmeldelse to steder, i og med at det er en anmeldelse  der bliver bragt i forskellige medier,« siger Ronnie Fridthjof.

Formanden for Danske filmkritikere siger, at man skal være varsom med at bruge stjerner fra »inferiøre'«medier. Kan hun have ret i at filmdistributørerne undergraver deres egen troværdighed ved kun at fremhæve de anmeldere, der giver rigtig mange stjerner?

»Så siger hun grundlæggende, at store mediers anmeldere er bedre eller mere seriøse end de mindre mediers anmeldere. Så sætter de jo sig selv op på en piedestal, og det menneskesyn forstår jeg ikke. Jeg blander mig ikke i, hvem de små medier sender ud for at anmelde film, men hvis de siger noget positivt om min film, så antager jeg, at de er 100 procent ærlige. Og så er det selvfølgelig dem, jeg citerer. Det ville da være mærkeligt at citere dårlige anmeldelser på en filmplakat,« siger Ronnie Fridthjof, der påpeger, at der også var positive anmeldelser af filmen fra større medier som Kristeligt Dagblad og Weekendavisen, filmbladet Ekko, filmanmelder på TV2 Go' Morgen Danmark Ann-Lind Andersen og Jysk-Fynske Medier.