Faldende lyttertal koster ironien livet: Nu skal P3-lytterne mødes af kærlig humor

Fremover skal P3 have en klarere public service-profil og ironien udskiftes med kærlig og inkluderende humor. Sådan lyder dele af den nye retning for P3, der lægges om efter flere måneder med faldende lyttertal og hård kritik

P3's nye eftermiddagsprogram – »Stegger & Toft« - skal blandt andet bidrage til at skabe en mere tydelig aktualitetsprofil for P3. (Foto: Petra Kleis © Type 1) Fold sammen
Læs mere
Foto: P3

Ironien skal væk. Istedet skal P3 gøres klogere, mere nysgerrig og mere public service-præget.

Sådan lyder hovedtrækkene i DRs nye profil for radioens P3, som blev meldt ud i går. Over de næste seks måneder vil DR nu forsøge at give kanalen en klarere profil, der kan forhindre, at kanalen fortsat mister lyttere.

»Når vi taler om, at kanalen skal være troværdig og nysgerrig, er det vigtigt at pointere, at vi ikke skal lave P1 i P3. Vi skal stadig underholde, men vi skal arbejde med vores måde at underholde på,« forklarer DRs radiochef, Gustav Lützhøft, der understreger, at P3 skal »rydde op i larmen«.

»Midt i et flyvsk mediebillede skal kanalen fortsat insistere på viden og autencitet. Det skal være vidende værter, der er i øjenhøjde med deres lyttere, som sidder ved mikrofonerne«.

Omlægningen af P3 kommer efter en længere periode med faldende lyttertal og kritik af indholdet.

På tre år er P3s såkaldte share af radiolytningen faldet fra 20,8 procent til mellem 11,3 og 14,7 procent. Det viser tal fra Kantar Gallup Radio-Meter. Samtidig har flere kritikere kaldt kanalen fordummende og overfladisk i sit forsøg på at nå målgruppen, der er på 20 år til 39 år. Mest ballade skabte sagen om programmet »LOL DK«, der ville finde »Danmarks bedste vittighed«. Istedet endte man med en større anklage om racisme.

Kritikken har dog ikke haft betydning for kanalens nye retning, siger Gustav Lützhøft, der til gengæld understreger, at man gerne vil stoppe lytterflugten.

»At tale lyttertal kan virke lidt pudsigt, fordi det så bare fremstår som om, at man vil være størst for at være størst. Det er selvfølgelig ikke intentionen. Men det er klart, at hver gang, der er en lytter, der forlader P3, er der en lytter, der ikke har følt sig mødt. Og der skal vi blive bedre,« siger Gustav Lützhøft, der blandt andet ser en udfordring i at ramme en tone, de unge selv bruger og forstår. Han henter blandt andet inspiration i arrangementet Guldtuben, et awardshow for unge brugere af blandt andet Youtube.

»Det var interessant at følge debatten efter arrangementet. Her forstod de voksne jo godt, at Anders Matthesen lavede sjov, da han roastede deltagerne, men de unge forstod det ikke. Sarkasme og ironi er ikke deres sprog,« siger Gustav Lützhøft, der konkluderer, at  »vi skal skabe en ny tone, der tapper ind i de unges sprog. En tone, der er mere varm og mindre sarkastisk«.

Hvorvidt det betyder fyringer og ansættelser af nye værter, vil han ikke komme ind på. Ifølge redaktionschef fra DR Ung, Kasper Tøstesen, vil man først se, hvordan tingene udvikler sig.

»Nu går vi i gang med arbejde med de nye tanker, og så må vi se, hvad der sker. Vi vil bare gerne have, at vores værter afspejler hele ungdommen - på tværs af etnicitet, geografi, køn og kulturelle baggrunde«.

Udmeldingerne om, at P3 skal have hvæsset sin public service-profil bliver modtaget positivt af Stig Hjarvard, der er professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet.

Han medgiver, at den ironiske tone nok har præget P3 lidt for længe.

»Jeg tror ikke, at en bedre tone i sig selv kan give kanalen mere tag i de unge, men det kan måske give P3 en tydeligere profil i mediebilledet som et sted, hvor folk bliver taget seriøst, og hvor man taler ordentligt til hinanden uden at miste sin brod,« siger Stig Hjarvard og understreger, at udmeldingen også ligger i tråd med DRs øvrige fremtidsplaner.

»Der er ingen tvivl om at DR i øjeblikket pudser hele PS-profilen og forsøger at blive bedre til at levere kvalitet og mangfoldighed. Jeg synes, at det er positivt, at de tager det arbejde alvorligt og vil prøve at nå de unge med public service-indhold,« siger Stig Hjarvard.