Nostalgisk disco-funk manglede galskab

Jamiroquais frontmand Jay Kay agerede sprælsk »space cowboy«, men bandets disco-funk trak i langdrag onsdag aften på Bøgescenerne.

Smukfest er for alvor kommet i gang i Skanderborg og Jamiroquai danser sig varm på Bøgescenen onsdag aften d. 9. august. Fold sammen

Frontmanden i det britiske band Jamiroquai, Jay Kay, er kendt for sin hang til alternativ hovedbeklædning. Den svigtede ham heller ikke onsdag aften, hvor optrådte på Bøgescenerne iført… ja, hvad var det egentlig? Et digitalt headpiece, hvis pigge skiftede farver og foldede sig ned og ud som følehorn. Kay dansede rundt som en øgle-lignende robot, der havde downloadet alle Stevie Wonders bedste fraseringer. Hovedbeklædningen stod som et finurligt symbol på det sted Jamiroquai musikalsk befinder sig: et sted mellem det traditionelle og det futuristiske.

I flere årtier har bandet sat deres dansable disco-funk til tekster om kosmiske cowboys- og girls, der både vil udforske fjerne galakser og nære skød. Onsdag aften på SmukFest lykkedes det dog kun sporadisk briterne at få kombinationen til at gå op i en højere enhed.

Deres seneste album »Automaton« er fra marts, men de nye numre flettede ubesværet ind mellem ældre hits. Den boblende bas og pulserende synth gik igen på nye og ældre numre, men det var ikke alle bandets skæringer, der havde godt af at blive trukket over 5 min. På den rockede »The Kids« buldrede bandet afsted uden finesser, men også neddæmpede numre som »Dr. Buzz« og »Alright« udløste flere tomme blikke end trance-tilstande hos mange blandt publikum.

»Automaton« og »Shake It On« glimtede med golde neon-synths, og under »Cosmic Girl« og »Love Foolosophy« jammede bandet sig frem til stjerneøjeblikke med groovy mellemstykker og susende 007-strygere. Men i koncertens kedelige øjeblikke tog jeg mig selv i at gentage den fængende linje fra hittet »Virtual Insanity« i hovedet: »Future's made of virtual insanity«.

Scenens storskærm viste billeder af fremmarcherende soldater, og også de tre korsangerinder marcherede på stedet i militærgrønne outfits. Også vores hastigt stigende forbrug CO2, olie og naturgas i tons blev udstillet på skærmen. Det fik mig til at tænke på tirsdags afsløring om Trump-lejrens ordre til det amerikanske landbrugsministerium om, at de ikke må bruge begrebet »climate change«. »Weather extremes« skal de i stedet kalde den globale opvarmnings følger.

Var jeg taget til Jamiroquai koncert for (meget spinkle) politiske budskaber? Nope, men den digitale backdrop mindede mig om, hvor skør en verden vi lever i. Det ville have pyntet på koncerten, hvis disco-funkens hattemager havde matchet med lidt mere galskab i musikken.

Hvad: Jamiroquai
Hvor: Bøgescenerne, Smukfest