Bryan Ferry kører stadig den gode stil

Den aldrende popdandy og hans orkesters koncert på Heartland viste nærvær og overskud.

Bryan Ferry spiller søndag aften d. 4. juni 2017 på Heartlands Lowland stage. Fold sammen

Det er umiddelbart vanskeligt at forestille sig et navn, der passer meget bedre til Heartland Festivals kræsne og eksklusive profil med dyr champagne og gourmetmad mere end Bryan Ferry. Lige siden de glade Roxy Music-dage i 1970erne og 1980erne har den 71-årige engelske sanger nemlig haft et image som værende glamourpoppens aristokratiske elegantier, en dannet og ulastelig klædt gentleman, der både ligner og lyder som en million. Mindst. Popmusikkens svar på en nypudset og toptunet Bentley. Ferry har altid haft stil. Klasse.

Og det format er skam fortsat til stede. Det demonstrerede den aldrende dandy og hans afsindigt velspillende 9 m/k store backingband på Heartlands store Lowland-scene sent søndag aften. Her serverede veteranen og bandet halvanden times musikalsk walk down memory lane med et fint udvalg af det største fra Ferrys 45 år lange karriere. En noget mere livlig seance end gårsdagens søvndyssende koncert med festivalens hovednavn Eddie Vedder.

Vi fik således rigeligt af både de gakkede og skæve indslag fra de tidligste Roxy Music-album såsom en livlig og stakåndet udgave af den eviggrønne weirdo-kammerpopsang »Do The Strand«, over samme gruppes senere mere blankpolerede og knivskarpe yuppie-hits «More Than This«, »Avalon« og en storkinky »Love Is The Drug«, til enkelte sange fra Ferrys lange solokarriere som kælne »Slave To Love« og en række fortolkninger af numre skrevet af blandt andre Dylan, Young og Lennon.

Størstedelen af seancen blev leveret med ganske stort nærvær og overskud. Eminencen Ferry charmerede, smilede, lavede jazz hands og vrikkede med hofterne og underlivet inde under det mørke og elegante jakkesæt, han var iklædt. Én gang forfører, altid forfører. Han småfrøs dog en smule og trak af samme grund efter nogle numre i en hoftelang dynejakke. Ferry kørte Rungsted-stilen. Men han kan bære det.

Bandet med blandt andet den strålende danske guitarist Jacob Quistgaard fulgte trop med forskelligt lir undervejs. De serverede utallige bas-, guitar- og saxofonsoli af den lidt forbudte slags. Sprælske dansekoreografier. God og positiv energi. Kun sjældent lykkedes det ikke rigtig ensemblet at komme ordenligt ud over scenekanten. Her blev showet en anelse mindre indtagende. Mere stift og lidt kedsommeligt. Men disse få udfald ændrede ikke på, at Ferry levede overbevisende op til rollen som greven af glamourpop på Egeskov.

Hvem: Bryan Ferry
Hvor: Heatland Festival, søndag

Lyt til en række af Ferrys største sange her: