Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Vi lader os ikke begrænse af partipolitiske koordinater

Foto: Anne-LouiseSommer
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Museer er blevet godt nyheds-og debatstof. Således også i Berlingske 23/9, hvor avisens klummeskribent David Holt Olsen vittigt og veloplagt, men også en smule klichépræget placerede en række danske museer i et små-stigmatiserende koordinatsystem. Museumsgæsterne blev delt ind i fire segmenter. Dem med få og mange penge/og de venstre- og højreorienterede.

Sammen med bl.a. Louisiana blev Designmuseum Danmark placeret i øverste, venstre pengehjørne, hvor den kulturforbrugende centrum-venstre elite angiveligt mødes trygt og hjemmevant uden at møde de fattige henholdsvis højreorienterede. Med andre ord: Hvis du er en smule venstredrejet og har pænt mange penge, så har du en forkærlighed for den modernisme, som du typisk omgiver dig med på danske kunst- og designmuseer.

Virkeligheden er – hvad skribenten givetvis er klar over – mere nuanceret end som så, men rigtigt er det, at Designmuseum Danmark oplever en kolossal publikumstilstrømning. På fem år er besøgstallet femdoblet, så vi i år regner med at ramme 290.000 besøgende. Og rigtigt er det, at de fleste er betalende gæster.

Om de er højre- eller venstreorienterede, spørger vi af gode grunde ikke om. Vores fokus er at skabe rum og scener, der kan matche tilstrømningen, også fra dansk skoleungdom, hvoraf en del forhåbentlig ender som designere inden for arkitektur/mode/velfærdsdesign – med det store eksportpotentiale, der ligger og venter.

Man har også fået øje på os i udlandet. Designmuseum Danmark har netop vundet European Museum Academy Award, og det strømmer ind med gæster fra nogle af Danmarks store eksportmarkeder.

En række af vores danske og internationale gæster, unge som ældre, med stor og lille pengepung har imidlertid noteret sig, at pladsen til de mange aktiviteter er trang i vores smukke, fredede 1700-talsbygninger i Frederiksstaden, som vi nænsomt værner om. Tilstrømningen er ved at sprænge rammerne. Der er behov for udvidelse af museet inden for en overskuelig horisont. Vi vil gerne videreudvikle stedet som »forsamlingshus«, hvor danskere, studerende, håndværkere, forskere, udenlandske turister og designbranchen bredt set kan mødes og lade sig inspirere.

Det er metodemæssigt svært at måle museers samfundsværdi, men Designmuseum Danmark sikrer i vores øjne ikke bare gode kulturoplevelser, men bidrager også til velstand og velfærd herhjemme. Den tidligere socialdemokratisk ledede regering konstaterede således, at de kreative industrier, der dækker mode, pels, design, møbler, musik, spil og film, beskæftiger 85.000 personer og eksporterer for omkring 75 mia. kr. Snart får museet besøg af erhvervsminister Brian Mikkelsen. Jeg føler mig overbevist om, at også han vil glæde sig over museets publikumsfremgang. Design lader sig ikke begrænse af partipolitiske koordinater.