Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Parkeringsselskaber udøver legaliseret tyveri

I Danmark regerer ‘Parkeringsmafien’ med dummebøder i form af parkeringsafgifter, der stikkes ud til ikke bare stressede borgere, der ikke lige fik orienteret sig i de selvopfunde regler – heller ikke udrykningskøretøjer og trafikofre går ram forbi.

»De politikere, som får moderniseret hele parkeringsområdet, vil formentlig opnå bred popularitet i befolkningen, hvilket kan føre til store stemmetal ved næste valg. Hvad med at indføre ens regler i hele landet, så kommuner og private p-selskaber ikke har ret til at ’opfinde’ deres egne regler. Hvad med at indføre en regel, så det kun er parkanter, der er til gene, som kan pålægges afgifter. Det vil være populært blandt vælgerne.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Beck
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Folk tildeles parkeringskontrolafgifter i stort tal, selv om de har handlet i god tro, og selv om de ved deres parkering ikke har generet nogen. Det betegnes som dummebøder. Ligeledes vil det i denne analogi være nærliggende samlet at betegne selskaberne som ’Parkeringsmafiaen’, idet der tilsyneladende uddeles dummebøder efter samme moralkodeks som bandegrupperinger. Er du i besiddelse af et køretøj og parkerer dette, vil du være at betragte som »parkant«. Prøv at smage på termen »parkant«. Lyder det ikke i sig selv som noget halvkriminelt!? Jo, og det er der sandelig god grund til. Mange medborgere udviser en markant parkantadfærd, som er til stor gene for den offentlige trafik. Så er det godt, vi har p-selskaberne, så de kan sanktionere asocial adfærd blandt parkanterne. Lad os se på nogle eksempler.

• En parkant bliver pålagt en p-afgift selv om p-skiven er korrekt indstillet, men forseelsen består i, at parkanten har overskredet båsens afmærkninger. Nu var afgrænsningerne tilfældigvis dækket af sne, så man ikke kunne få øje på båsens afgrænsninger. Men det er ingen undskyldning. Parkanten burde tænke så langt, at parkering i snevejr betyder, at man medtager kost og skovl, så man kan foretage en korrekt parkering!

• En parkant kan ikke komme ind i egen indkørsel, da der foretages gravearbejde i vejsiden. Parkanten vælger at parkere uden for egen bolig mellem vej og fortov uden gene for andre trafikanter. Men nej, den går ikke. Heldigvis kom en snarrådig legionær forbi og tildelte parkanten en fuldt fortjent p-kontrolafgift.

• En sportshal afholder et pensionistarrangement. En række deltagere pålægges p-afgifter, da de parkerer på en p-plads, hvor der skiltes »Forbeholdt autocampere«. At der ikke var en eneste autocamper på p-pladsen er i denne sammenhæng ligegyldigt. Den mafiøse indstilling hos pågældende p-selskab (og den heri indbyggede logik) synes at være: Det er godt for pensionisterne at parkere længere væk på lovlig vis. Så får de samtidig noget motion, og så pyt med, at de på traveturen til sportshallen passerer en tom p-plads.

Tak til p-selskaberne for, at de således sanktionerer urimelig parkantadfærd!

Ovenstående er eksempler på dummebøder, hvor p-selskaberne uddeler girokort til parkanter, som enten er i god tro eller som ikke generer nogen. Det er dette, vi betegner som legaliseret tyveri! Men det bliver værre endnu. Udrykningskøretøjer kan også pålægges p-afgifter. »Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening« har udstukket regler for dette:

»Når det fremgår, at et udrykningskøretøj er parkeret i strid med parkeringsreglementet i forbindelse med en udrykning, bør der normalt ikke pålægges køretøjet nogen kontrolafgift«. Her viser branchen jo storsind! Videre hedder det: »Fremgår det efter en rimelig observationstid ikke, at udrykningskøretøjet er parkeret i forbindelse med en akut opgave, kan der dog pålægges en kontrolafgift«. Ja, her vises samfundssind. Ingen skal gå fri. Det samme gælder køretøjer, der har været udsat for trafikuheld. Det er godt, vi har parkeringsselskaberne. Ellers ville det jo flyde overalt med havarerede køretøjer: » … … føreren skal under forruden, let synligt udefra, placere en seddel med teksten: Parkeret pga. havari eller lignende samt angivelse af, hvornår køretøjet forventes fjernet«.

Ja, så må vi da håbe på, at parkanten ikke har brækket armen – samt husket at medbringe papir og kuglepen!

Her ser vi, hvorledes p-selskaberne med høj moral sørger for at bidrage til samfundets ve og vel. I virkeligheden er det utroligt, at nogen i ramme alvor vil sætte sig ned og beskrive, hvorledes man skal pålægge udrykningskøretøjer og trafikofre p-afgifter. Og ligeledes er det utroligt, at et firma vil basere nogle af sine indtægter på fortravlede, forvirrede og stressede medborgere, der i farten ikke stopper op midt i et sving for at orientere sig om de lokale parkeringsregulativer og i øvrigt ved samme lejlighed må genere den øvrige trafik for at få læst reglerne. Hvordan får vi stoppet dette ulogiske, umoralske uvæsen?

De politikere, som får moderniseret hele parkeringsområdet, vil formentlig opnå bred popularitet i befolkningen, hvilket kan føre til store stemmetal ved næste valg. Hvad med at indføre ens regler i hele landet, så kommuner og private p-selskaber ikke har ret til at ’opfinde’ deres egne regler. Hvad med at indføre en regel, så det kun er parkanter, som er til gene, der kan pålægges afgifter. Det vil være populært blandt vælgerne.

Når parkanter handler i butikker og pålægges dummebøder, bør de meddele pågældende butik, at butikken boykottes. Det er lettere umoralsk først at hive omsætning ud af kunderne og så bagefter få returkommission fra p-selskabet.

Parkeringsselskaberne kunne jo også selv gå foran og vise høj moral ved ikke at pålægge afgifter, når parkanten ikke har været til gene for nogen. P-vagterne kunne således gå videre, når de kom til en p-plads med ledige p-pladser. Hvis parkanten i farten har glemt at stille p-skiven, er han jo ikke til gene, når der ellers er ledige p-pladser.

Men det er nok for meget at forvente, at p-mafiaen ligefrem ville begynde at indføre konduite, pli, situationsfornemmelse og anstændig adfærd. Selv har jeg tilskrevet justitsministeren og transportministeren og foreslået at få normaliseret parkeringsområdet og få normale retstilstande på området. Vi lever vel i en retsstat og ikke i en bananrepublik!

Ligeledes har jeg tilskrevet underholdningsafdelingen i TV2, idet den indbyggede tragikomik må kunne bruges i et eller flere underholdningsprogrammer. Jeg forestiller mig flere politibiler, der tilkaldes ved et banderelateret skyderi. Udrykningskøretøjerne kastes tilfældige steder. P-vagter tilkaldes af sirenerne og lurer ved hushjørnerne, og i samme sekund, det akutte politiarbejde er ophørt, slår p-vagterne til!