Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Afskaf A-fags bonussen

Kira Marie Peter-Hansen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Som gymnasieelev har man i dag muligheden for at gange sit afsluttende karaktersnit med 1,03, hvis man tager et ekstra fag på A-niveau, i stedet for at hæve et fag til B-niveau eller vælge et valgfag på C-niveau. Det kan umiddelbart lyde relativt uskyldigt, dog må man ikke lade sig narre.

For denne A-fags bonus er nemlig et af de store problemer i vores uddannelsessystem, og det er vigtigt, at vi får den afskaffet i den kommende gymnasiereform.

Med fremdriftsreformer, nedskæringer på antallet af studieretninger og en »hurtigere-ud-bonus« forsøger politikerne på tværs af partier at målstyre os elever i en bestemt retning, og A-fags bonussen er ingen undtagelse. Med argumentet om, at man roser de elever, der vælger at tage et femte A-fag, er bonussen nok den mest velkamuflerede måde for politikerne at målstyre eleverne hen til de naturvidenskabelige og matematiske fag, som oftest er dem, der tilbydes på A-niveau, og væk fra de mere specialiserede og skæve fag såsom filosofi, organisation og retorik, der i stedet tilbydes på C-niveau.

Bonussen er med til at begrænse valgfriheden for eleverne. For med skyhøje adgangskvotienter, der i stigende grad sprænger karakterskalaen, er A-fags bonussen en nødvendighed for langt de fleste elever.

Hvis man ønsker at være med på beatet og holde fremtidens muligheder åbne, er et fravalg af A-fags bonussen simpelthen det taktisk dummeste, man som elev kan gøre.

Gentagne gange siger politikerne, at vi skal være den hidtil dygtigste generation, og at fagligheden på gymnasiet skal løftes. Et typisk argument for karakterbonussen er, at den fremmer læring og anerkender de elever, der har lagt et ekstra stykke arbejde. Men hvordan fremmer det dog læring, at elever føler sig presset til at tage fag af taktiske årsager og af frygt for, at de ikke kan følge med i karakterræset?

Jeg er af den klare opfattelse, at læring og dygtighed bedst fremmes af nysgerrighed og en lyst til at lære, mens den bedste måde at hæmme lysten til læring er ved at presse eleverne ud i nogle fag, de ikke har interesse i. Jeg vil mene, at det er direkte hovedløst at sige, at man reelt går op i læring, hvis man samtidig ønsker at beholde en karakterbonus, der befordrer karakterræs og fagvalg på baggrund af taktik fremfor interesse.

En anden årsag til, at A-fags bonussen skal afskaffes er, at den risikere at kunne hæmme vores muligheder på fremtidens internationale arbejdsmarked.

Som videnssamfund er det nemlig essentielt, at Danmarks fremtid har mulighed for at specialisere sig i særlige emner helt fra gymnasiealderen, hvis det er det, de ønsker, og derved målrette deres fag endnu mere. Hvis vi vil konkurrere internationalt, har vi ikke brug for 100 ens økonomer, der alle har lært det samme, men derimod 100 forskellige økonomer, der kan kombinere deres økonomiske viden med fag som organisation og ledelse, filosofi, psykologi, innovation og kulturforståelse.

Den konstante målstyring af os elever skal derfor stoppes. I stedet skal friheden tilbage til uddannelsessystemet – til gavn for både den enkelte og samfundet.