Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Klumme: Tag dig selv og dit budskab alvorligt!

Virksomheder er mere internationale end nogensinde, og det skaber en masse spændende udfordringer men sørme også en del frustration, konflikter og især misforståelser på grund af manglende eller amatøragtig kommunikation.

Soulaima Gourani er konsulent for nogle af verdens største og mest indflydelsesrige virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Talia Herman

Engang fortalte en dansk leder med internationalt ansvar mig, at danskerne godt nok ikke længere har hvide tennissokker på til deres jakkesæt, men de har stadig sokkerne over hovedet. Vi danskere er fantastiske til at være uformelle, ligetil og lette at tale med på en arbejdsplads, også selv om vi er chefen.

Den stil holder bare ikke i alle lande, og har vi globalt udsyn nok til at respektere og virkelig forstå, at nok er Danmark verdens bedste sted at være fra, men ikke det eneste sted, man kan komme fra?

Konflikter på arbejdspladsen opstår oftere, jo mere diversitet og forskellighed der er. Det er indlysende, at det er lettere at være på en arbejdsplads, hvor alle ligner hinanden, mener det samme og har gensidig respekt for hinanden og taler det samme sprog.

Sagen er den, at vi mennesker bedst kan lide andre, der minder om os selv. Det gør livet så behageligt og forudsigeligt, men også virkelig farveløst.

Er vi inkluderende på danske arbejdspladser? Min egen far, der kom til Danmark i 1970erne, kunne berette om den vildeste mobning, fordi han ikke talte godt dansk.

Har det ændret sig?

Konflikter sker, fordi vi tilhører forskellige generationer, afdelinger, kulturer, sprog etc.

Uanset om der opstår konflikt mellem ansatte eller mellem ansatte og deres chefer, er det noget, vi alle skal være bedre til at omfavne.

Soulaima Gourani

»Det er tankevækkende hvor lidt vi ved om andres kulturer, normer, religion, vaner, værdier og ikke mindst den optimale måde at kommunikere med hinanden på.«


Vi skal sætte pris på vores forskelligheder, og vi skal lære at kommunikere med hinanden – trods vores forskelligheder.

Hvordan får man egentlig mennesker, der er meget forskellige fra hinanden, til at forstå hinanden og arbejde godt sammen? Globalisering betyder, at de fleste af os på den ene eller anden måde skal træde ud af vores komfortzone og byde mennesker, der er meget anderledes end os selv, velkommen i vores team.

Tidligere kunne man regne med at kunne tale dansk dagen lang, smutte ind forbi en kollegas kontor, hvis man havde et udestående. Sådan er det bare ikke længere. I dag arbejder vi sammen med mennesker, vi aldrig har mødt og knap forstår hverken sprogligt eller kulturelt.

Det er tankevækkende, hvor lidt vi ved om andres kulturer, normer, religion, vaner, værdier og ikke mindst den optimale måde at kommunikere med hinanden på.

Virksomheder knækker ikke på grund af manglende kommerciel succes, men i den grad især på grund af manglende forståelse for kultur og kemi imellem mennesker, og heraf spiller kommunikationen en væsentlig rolle.

Selv de, vi måtte kunne forvente at forstå globale relationer godt, træder ved siden af. Kig blot på politikere med globalt ansvar eller på fremtrædende internationale virksomheder, der jokker i spinaten rent sprogligt. Hvordan og hvor dygtig er du selv til at tale med og foran andre? »Host, host, rømme, (drikke vand), (indstille mikrofon), kan I høre mig? Det var godt, nå, men altså…  (rasle med papir)«. Stop, stop, STOP!  Med Master Yodas ord: Do or do not, there is no try.

Folk håber på fyrværkeri, og det er ondskab at indtage scenen som leder som en fuser.

Vi har set utallige direktører og politikere stå og klamre sig til deres talepapir. Og der var måske engang, hvor det var godt nok. Men den tid er slut!

Vi forventer, at vores ledere kan tale fra hjertet og med respekt for alle, der tales til.

Og fuld forståelse for at man kan blive nervøs, glemme hvad man skal sige og gerne vil gøre det korrekt. Men gæt så lige, hvilket budskab der sendes? Ja netop: »Min chef er nervøs for at gå på scenen, han er nødt til at støtte sig til et talepapir, for han kan ikke huske, hvad der er vigtigt. Ergo sum har han intet på hjerte, og det behøves jeg så heller ikke at ha’.«

Faktisk er jeg lige blevet mindet om, hvor kedeligt mit arbejde egentligt er. Men pyt med det, for i den her biks kan man åbenbart blive chef alligevel ... Måske jeg skulle skride snart, så jeg ikke ender lige som ham? Den er barsk, men sådan tænker folk.

Spørger man lidt ind til, hvorfor man i denne organisation slipper chefen løs på scenen uden nogen som helst form for træning, lyder svaret »Du skulle se de andre, vi har, de er endnu værre« eller »de ser det ikke som en kompetence, der er vigtig at træne«. Effektiv kommunikation er ikke kun god branding, det er fuldstændig afgørende for succes. Denne bog giver dig super konkrete og meget effektive værktøjer til at forbedre kommunikationen på arbejdspladsen.