Sofie smed sine kjoler på Instagram – i dag hænger de i Nørgaard på Strøget

Sofie Sol Sjøstrand syede kjoler til sig selv hjemme på værelset og lagde billeder af dem ud på Instagram. Kort tid efter blev hun kontaktet af Nørgaard på Strøget. Ifølge Strøgets modeikon Mads Nørgaard kastede butikken sig over kjolerne, fordi konceptet var enestående.

Sofie Sol Sjøstrand syede blot kjoler til sig selv. I dag designer hun til ikonisk butik i København. Her er hun fotograferet i sit værksted i Magstræde, hvor alle kjolerne bliver syet af hende selv og et par veninder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Sytråd og stof over det hele. Arbejde fra klokken 9 om morgenen til midnat. Kaos.

Det var hverdagen for Sofie Sol Sjøstrand, som netop havde fået en stor bestillingsordre. Den lød på 16 kjoler, som skulle være færdige og sælges i en ikonisk københavnerbutik.

Det begyndte som et personligt projekt. Hun havde lige afsluttet sin uddannelse som beklædningsdesigner og var gået i gang med at sy et par kjoler med flæser i forskellige farver og mønstre. På en tur til New York besluttede hun sig for kun at pakke sine hjemmesyede kjoler i kufferten og lagde billeder ud af sig selv iført kjolerne på Instagram. Få dage efter fik hun pludselig en besked i indbakken.

Den var fra Nørgaard på Strøget. De var interesseret i hendes kjoler.

»Det var enormt angstprovokerende, at mine kjoler skulle ud i en butik. Det plejede at være mig, der gik med dem, og der var ingen, der ville tænke over, hvis der var noget, som måske var syet skævt. Nu skulle alt virkelig være i orden,« siger Sofie Sol Sjøstrand, der er 27 år.

Sofie Sol Sjøstrand er uddannet beklædningsdesigner fra Scandinavian Academy of Fashion Design (tidligere Margretheskolen). Det var efter hendes uddannelse, at hun begyndte at sy de unikke kjoler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Der gik blot seks uger fra, at Sofie Sol Sjøstrand gik hjem fra sit møde med Nørgaard på Strøget, til hendes første 16 kjoler hang i butiksvinduet i forretningen under hendes eget og nye mærke Sofie Sol Studio.

Derfra gik det stærkt. Blandt andet blev en af kjolerne købt og senere set på TV-værten Sofie Linde under et af de store X-Factor live shows. Og andre bloggere og influencere delte også billeder af sig selv iført en Sofie Sol Studio-kjole.

Vis dette opslag på Instagram

Fredags-fjerner i farver God weekend

Et opslag delt af S O F I E L I N D E (@sofielinde1) den

Og i al tiden sad Sofie Sol Sjøstrand blot på sit lille værelse på Nørrebro på 17 kvadratmeter og syede kjolerne med hjælp fra nogle veninder.

»Det var en følelse af at have ramt noget rigtigt, men stadig utrolig mærkeligt. Pludselig var mine kjoler ude i gaderne. Blandt andet var jeg til en fest, hvor der var fire kvinder, jeg ikke kendte, der bar mine kjoler. Jeg tror heller ikke, at de vidste, at det var mig, der havde designet dem.«

Tøj uden besvær

Konceptet var at designe noget, der var nemt og kunne tages over hovedet. Noget, hvor man ikke behøvede at tænke over, hvad man skulle tage på af tøj, og hvordan det sad. Tøj må ifølge Sofie Sol Sjøstrand ikke være besværligt.

Derfor bliver alle kjolerne også lavet i størrelse onesize og passer af den grund alle, hvad end man er stor, lille, høj eller lav.

Derudover bliver der kun produceret et mindre antal af hver slags kjole, da materialerne er stofrester fra fabrikker og bliver syet af Sofie Sol Sjøstrand selv og hendes veninder. Den kjole, der har solgt bedst, er der lavet 14 eksemplarer af. Andre findes der kun en enkelt af.

»Det er en del af konceptet, at man skal få følelsen af, at man har noget unikt på, når man bærer en af kjolerne. Derfor bliver der ikke lavet ret mange af samme slags. Jeg vil langt hellere bruge tiden på at finde et nyt, sjovt mønster frem for at producere en kjole, jeg ved, sælger godt.«

Og det var netop det unikke koncept, der faldt i Nørgaard på Strøgets interesse, forklarer Mads Nørgaard, der er designer og ejer af modehuset Mads Nørgaard – Copenhagen.

Modedesigneren Mads Nørgaard forklarer, at Sofie Sol Studio er et unikt koncept, som modevirksomheden er glade for at kunne sælge i deres butikker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix.

»Det smukke ved Sofie Sols kjoler er, at hendes æstetik og ånd stråler igennem produktet. Der er en lyst og vilje, som jeg er sikker på, at kunderne også kan mærke. Det er en klar og meget fin forretningstanke, at hun selv har siddet og syet kjolerne derhjemme. Derfor er vi også meget glade for at kunne sælge hendes kjoler,« siger han.

Mads Nørgaard – Copenhagen bruger i høj grad sociale medier til at finde nye design. Og derfor gik der heller ikke lang tid, før de faldt over Sofie Sol Sjøstrands kjoler.

»Det er en meget fin fortælling, da ting ofte kan drukne i marketingsstrategier, der kommer oppe fra. Men her har vi et produkt, der kommer nede fra og gror langsomt op. Samtidig har der været stor interesse fra kundernes side,« siger Mads Nørgaard.

Fra København til Europa

Siden de første kjoler kom ud i Nørgaard på Strøget i efteråret 2017, er de 17 kvadratmeter på Nørrebro skiftet ud med et værksted i centrum af København, hvor hun hver dag sidder sammen med to veninder, der hjælper hende med at sy alle kjolebestillingerne. Undervejs er hun blevet nødt til at sætte priserne op på kjolerne for at kunne følge med salget. I begyndelsen kostede en kjole 1.699 kroner. I dag koster den 2.299 kroner.

Samtidig har hun udvidet til sin egen onlineshop og fået sine kjoler i salg i butikker i Jylland, på Fyn og Samsø. Senest har hun lavet en aftale med en forretning i Italien og arbejder med yderligere implementering i Europa.

»Det er vigtigt, at mit brand udvikler sig i et tempo, hvor jeg selv kan følge med og se mig selv i øjnene.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

»Det kan lyde lidt helligt, men jeg tror, at jeg har været enormt heldig at ramme et tidspunkt, hvor der var behov for koncepter som mit. Derfor har interessen været der fra start,« siger Sofie Sol Sjøstrand.

I en tid efter industrialiseringen og hvor alting stort set kan masseproduceres, sætter man i højere grad pris på det unikke og håndlavet, forklarer Frederik Preisler, der er brandingekspert og direktør i reklamebureauet Mensch.

»Det er sigende, at det er Nørgaard på Strøget, der finder og falder for dette produkt. Det ligger i hele butikkens DNA at have interesse i kunsten og det enkeltstående. At sælge de hjemmesyede kjoler gør, at Nørgaard på Strøget kan være med til at markedsføre det unikke, hvor der altid er knyttet en historie til,« siger han.

Det unikke koncept vinder ifølge Frederik Preisler mere og mere frem i den kommende tid i takt med klimadebatten. Samtidig er det en tendens, der også ses andre steder end i modebranchen.

»Hele tendensen udspringer fra kunsten. Et andet eksempel er bilbranchen. Den eneste grund til, at der findes et hav af forskellige slags biler, er, at der er altid er nogen, der forsøger at skille sig ud,« siger Frederik Preisler.

Sofie Sol Studios samlede omsætning er stadig lille, men forretningen løber rundt med et overskud. Udgifterne går primært til materialer, husleje og løn.

Og hvor Sofie Sol Studio skal hen, er endnu uvist.

»Det er vigtigt, at mit brand udvikler sig i et tempo, hvor jeg selv kan følge med og se mig selv i øjnene. Derfor er jeg også tryggest ved, at kjolerne bliver lavet her af mig og mine veninder i værkstedet. Lige nu har jeg ikke behov for at have en administrerende rolle og eksempelvis sende produktionen et andet sted hen.«

For det er helt bevidst, at det blot er Sofie Sol Sjøstrand og veninder, der står bag Sofie Sol Studio. Hun vil gerne vise omverdenen gennem sit brand, at virkeligheden er, at kjolerne bliver syet af dem i et lille værksted med skæve vægge og lavt til loftet midt i København.