København bør satse på homo-turister

Pengestærke turister med hang til shopping svigtede Danmark i 2007. Derfor bør der satses på det homoseksuelle segment, mener manden bag verdens største sportsstævne for bøsser og lesbiske.

Copenhagen Pride tiltrækker mange bøsser og lesbiske - det er en form for turisme, som København bør satse på, mener Uffe Elbæk. Arkivfoto: Brian Bergmann Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De shopper sig fattige og spiser ude hver aften - men de svigter Danmark. I 2007 fandt udenlandske storbyturister andre feriemål end danske, konkluderer VisitDenmark i en ny undersøgelse.

Derfor er det på tide at satse på det homoseksuelle segment. De er pengestærke og så er timingen helt rigtig. Det siger Uffe Elbæk, direktør for verdens største sportsstævne for bøsser og lesbiske, World Outgames til MetroXpress.

»Berlin, Amsterdam og Barcelona har strategier for at være homo-venlige storbyer, men der har målgruppen allerede været. Markedet trænger til fornyelse, og København ligger og bobler lige under den liga. Det er nu byen har en chance,« siger han.

København profilerer sig allerede med World Outgames 2009, der er både en sportslig og kulturel begivenhed. Foreningen arbejder sammen med Wonderful Copenhagen, VisitDenmark og Københavns Kommune, for det er meningen, at stævnets gæster skal komme tilbage til en anden gang som turister. Uffe Elbæk understreger, at arbejdet med at profilere København som homo-by ikke må stoppe sammen med stævnet.

»Vi skal huske, at vi skal have en god strategi bagefter. Der skal være interessante initiativer og hele homo-miljøet skal blive bedre til at arbejde sammen,« siger han.

På den måde vil København få et stærkere homo-miljø, og det betyder noget, når målgruppen skal vælge ferietur.

»De vælger byer med høj tolerance, hvor de kan føle sig velkomne, og ikke behøver at være bange for at blive slået ned,« siger Uffe Elbæk.

Ifølge VisitDenmarks undersøgelse er overnatninger i sommerhuse steget 7,5 procent i 2007. Desværre for økonomien, da den type gæster selv laver mad og sjældent shopper. VisitDenmark har derfor afsat 60 millioner kroner til et globalt offensiv, der skal markedsføre Danmark som kystferie- og storbyturistmål indtil 2010.

Kilde: MetroXpress