Eksperten: Godt at det er gratis

Virksomheden iBill har fået en fabelagtig idé i form af en software til fakturering over mobiltelefonen, mener vækstpanelets ekspert.

Foto: Michael Altschul / VisuelMedie
Læs mere
Fold sammen
At tilbyde såkaldte arme- og ben-firmaer og andre mindre erhvervsdrivende en mobilservice, der klarer al fakturering, er intet mindre end en supergod idé.

Sådan lyder vurderingen af iBills nye koncept fra vækstpanelets ekspert, Villy Jæger, der selv er iværksætter, business-engel og blandt andet står bag køkkenproducenten Nettoline.

Læs også:
Send fakturaen fra mobilen

Godt tænkt

- Det er vildt godt tænkt, for enhver iværksætter med respekt for sig selv sidder søndag formiddag med fakturaerne, for hvornår skulle man ellers gøre det, siger Villy Jæger.

Han er overrasket over, hvor gennemført forretnings-ideen er og har derfor svært ved at pege på muligheder
for forbedringer af iBills produkt.

- Først tænkte jeg, at det skulle være muligt ikke kun at sende en elektronisk faktura, men også en fysisk. Men det har de allerede sørget for, at man kan. Så der er ikke noget at sætte en finger på, siger Villy Jæger.

Holder indtjeningsgrundlaget?
- Ja, det er smart, for der er mange håndværkere, som er økonomisk bevidste. Så for dem er det vigtigt, at det er gratis, vurderer Villy Jæger.

Først hvis iBill skal til at sende rykkere eller inkassobreve ud til dårlige betalere, begynder mobilservicen at koste penge for den erhvervsdrivende.
- Men selv det er meget billigt, det er der ingen tvivl om, siger Villy Jæger.

Har virksomheden vurderet konkurrenterne og markedet rigtigt?


- Jeg har i hvert fald ikke hørt om andre, der laver det samme. Jeg synes, de har en god forståelse for markedet, og de har et forspring, idet der ikke findes andre med et tilsvarende system lige nu.

Har virksomheden tilstrækkelig kapital?

- De fortæller ikke meget om deres økonomi, så jeg kan ikke vurdere, om det kan holde eller ikke. Men jeg tror, at økonomien er fornuftig, og folkene bag virker også fornuftige og har jo god erfaring, når det gælder iværksætteri.

Nævn én ting, som umiddelbart ville kunne styrke virksomhedens grundlag?

- Der skal set fra min stol meget mere markedsføring til at udnytte det forspring, som der givetvis er ved at være først med dette system. Det mest spændende er det teknologiske forspring - nu skal de så finde ud af, hvad der skal til for at få noget fart over feltet. Aftalen med Telekæden er super i forhold til markedsføringen, men det afgørende for, om de overlever eller ej, og om det er det rigtige setup, de kører med. Og det tror jeg, det er, understreger Villy Jæger.

Læs også: Send fakturaen fra mobilen