»Grisen« skal på nye skinner: Regionsråd vil forny Nordsjællands lokalbaner for en halv milliard

Flere partier i regionsrådet i hovedstaden er blevet enige om at give 500 millioner kroner til at modernisere og udvikle lokalbanerne i Nordsjælland. Pengene skal blandt andet gå til investeringer i genanvendelse af byggematerialer samt udbygning af uddannelse til unge inden for teknologi.

TIL BM NÆRUM-GRISEN
Et bredt flertal i hovedstadens regionsråd er blevet enige om at tilføje flere penge til Nordsjællands lokalbaner for at styrke trafikken i området. På billedet ses Nærumbanen, også kaldet »Grisen« i daglig tale. Fold sammen
Læs mere
Foto: PALLE HEDEMANN/Ritzau Scanpix

Mange mennesker i Nordsjælland benytter sig hver dag af de mange lokalbaner i området, f.eks. strækningen fra Jægersborg til Nærum, som populært kaldes »Grisen«. De mange baner har dog i flere år lidt af slid og slitage, hvilket er gået ud over den daglige transport.

Men nu kan passagererne se frem til forbedringer i den lokale trafik. Et bredt flertal i hovedstadens regionsråd har nemlig vedtaget, at der frem mod 2026 skal bruges 500 mio. kr. til fornyelse af lokalbanerne.

»Hovedstadsregionen skal være en ansvarsfuld, grøn og innovativ metropol med høj vækst og livskvalitet i en verden i hastig forandring. Det skal være nemt at komme rundt i regionen med grønne og moderne kollektive transportmuligheder. Derfor er jeg rigtigt glad for, at vi tager et fælles ansvar for at modernisere lokalbanerne,« siger Sophie Hæstorp Andersen (S) i en pressemeddelelse.

Byggematerialer skal genanvendes

Beslutningen indgår som led i regionsrådets aftale for budgettet frem mod 2020. I budgetaftalen fremgår det, at pengene skal gå til at renovere skinner, broer og signalanlæg samt sikre overkørsler, og der skal nye tog til Nærumbanen.

Og det er noget, der vækker glæde hos formanden for regionens trafikudvalg, Jens Mandrup (SF).

»Med penge til busfremkommelighed, bedre trafikinformation og forbedret sammenhæng mellem de forskellige transportformer har vi også på busområdet besluttet tiltag, der vil række langt ind i fremtiden og give borgerne en god og sammenhængende kollektiv trafik,« siger Jens Mandrup.

Han tilføjer, at der med de ekstra penge vil blive sat kraftigt ind på at styrke en sammenhængende og kollektiv trafik. Dette vil indebære analyser og anlæg, der skal give gode betingelser for at kombinere cykel med tog og bus. Informationen ved de regionale bussers stoppesteder bliver også styrket ved at investere i countdown-moduler, der fortæller, hvornår den næste bus kommer, siger Jens Mandrup.

Samtidig er der afsat 1,4 mia. kr. til genanvendelse af råstoffer og byggematerialer. Og ifølge formand for miljø- og klimaudvalget Kim Rockhill (S), er det noget, der vil komme hele Nordsjælland til gode.

»Vi arbejder målrettet for at skabe en grøn region. Som bygherre af store byggerier og indkøber af kæmpe mængder af byggematerialer kan vi bidrage til et mere ansvarligt forbrug og produktion ved at begrænse vores ressourceforbrug og sikre højere grad af genanvendelse. Det er en lille investering, som kan sætte et markant grønt aftryk,« siger Kim Rockhill.

Unge skal have flere STEM-uddannelser

Det er ikke kun banerne i sig selv, der skal have flere penge ifølge aftalen. Det skal de unge hjerner i samfundet også.

Regionsrådet vil nemlig samtidig de næste fire år afsætte fire mio. kr. om året til at understøtte, at flere unge i grundskolen vælger en uddannelse inden for teknologi, industri og naturvidenskab – de såkaldte STEM-uddannelser.

Ifølge Lars Gaardhøj (S), formand for regionens forsknings-, innovations- og uddannelsesudvalg, skal pengene sørge for, at de unge får den bedste uddannelse til fremtiden, der kan understøtte de store forandringer i den kollektive trafik og på arbejdsmarkedet.

»Vi skal sikre, at de unge har de kompetencer, der er brug for i fremtiden. Der kommer særligt til at mangle personer med tekniske og digitale kompetencer i fremtiden. Derfor er jeg meget tilfreds med, at vi i de kommende fire år har afsat midler til at styrke det regionale samarbejde om uddannelsesindsatser, der er rettet imod at øge de unges interesse for og søgning til de såkaldte STEM-uddannelser,« siger Lars Gaardhøj.