To bee or not to bee

Efter ti års tavshed er tv-stjernen Jerry Seinfeld på banen igen med en computeranimeret tegnefilm om bier. Berlingske Tidende mødte Seinfeld, der minder fantastisk meget om sin figur i det populære tv-show »Seinfeld«. Bortset fra at han er milliardær og lige har lavet en film om bier.

Jerry Seinfeld er blevet milliardær på sit tv-show af samme navn. Men i »Bee Movie« har han bevæget sig i en helt anden retning end den populære newyorker-komedie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pressefoto

Da Jerry Seinfeld træder ind i suiten på Stockholms Grand Hotel, minder han utrolig meget om sit alter ego i den ti år gamle tv-serie, der bærer hans efternavn. Man får lyst til at kigge sig om efter seriens øvrige figurer som den krakilske George Constanza, den forvirrede Cosmo Kramer eller en af de øvrige figurer, der gjorde »Seinfeld« til tv-alderens mest populære komedieserie i årene 1989-1998.

Den 53-årige Seinfeld ser nærmest ikke et år ældre ud, på trods af at han i den mellemliggende periode er blevet far til to drenge. Og han har samme lidt fjerne udtryk i ansigtet som i serien, hvor hans rolle først og fremmest er at være observatør af de andre figurers excentriske måder at agere på. Fysisk er han en stor mand – som en amerikansk fodboldspiller – men i modsætning til sit fiktive sweaterbærende alter ego, er han klædt i et skræddersyet jakkesæt af udsøgt kvalitet.

Uanset hvad Jerry Seinfeld laver, vil han aldrig slippe for, at det bliver sammenlignet med »Seinfeld«, og det ved han. Han accepterer derfor tilsyneladende fuldt ud, at de fleste interviews efter få minutter drejer hen i retningen af »Hvorfor stoppede »Seinfeld«? Og hvornår genopstår showet?«

Men Seinfeld er her for at promovere sin film »Bee Movie – Det Store Honningkomplot«, der foregår i biernes univers, sådan som Jerry Seinfeld forestiller sig det.

Som alle computer- animerede film er »Bee Movie« resultatet af en indsats fra et enormt hold af tegnere, animatorer og designere. Ikke desto mindre indeholder filmen i alle dens detaljer og figurer Seinfelds personlighed og hans lurmærkede newyorker-ironi. Han har været producent på filmen, hovedforfatter på manuskriptet, lagt stemme til hovedpersonen Barry B. Benson, ligesom hver og en af filmens 1.400 figuranimationer er modelleret efter anvisninger fra Seinfeld.

Kort om historien: Barry B. Benson er en ung honningbi, der består eksamen fra biskole, men som ikke bryder sig meget om honningproduktion, hvilket ellers er de fleste biers karrierevalg. I stedet flytter han ind hos blomsterhandleren Vanessa. Og alt er sød musik, indtil Benson opdager, at mennesker spiser biernes honning uden at give noget til gengæld. Det vil Benson ikke finde sig i, hvorfor han beslutter sig for at sagsøge hele menneskeheden for tyveri. Den noget absurde historie kunne være udtænkt af Jerry og Constanza over en bagel i en diner.

Første glimt af hvad Seinfeld barslede med efter næsten ti års fravær, kom ved dette års filmfestival i Cannes, da komikeren i 30 graders varme iførte sig en kuglerund brumlebidragt og lod en kran flyve ham rundt over en undrende menneskemængde. Et ekko af denne bizarre scene kan ses på internettet i en række promotionsketches, der foregiver, at Seinfeld oprindeligt ønskede at lave »Bee Movie« som en live action film. Men da virkelige skuespillere ikke kan udsættes for den samme hårdhændede behandling som en tegnefilmsfigur, måtte den version opgives.

Travl milliardær
Denne dejlige solbeskinnede vinterdag er Jerry Seinfeld ankommet til Stockholm i privatfly fra Moskva. Han skal videre til Madrid samme eftermiddag, og i de mellemliggende timer skal han tale med en snes skandinaviske journalister. Hans tid er med andre ord kostbar, men ikke desto mindre bevarer han en høflig elskværdighed krydret med hans berømte selvironiske vid.

Allerede på første spørgsmål indrømmer han, at han er en af de mest fantasiløse mennesker, han kender. Alt hvad han har lavet – og på film er det stort set kun »Seinfeld« og »Bee Movie« – foregår i det samme hjørne i New York i nærheden af Central Park, hvor han selv har boet i årevis.

Her har virkelighedens Jerry Seinfeld ligget i disput med sine naboer om sine planer om at bygge et privat parkeringshus, der kan huse hans samling af Porscher.

Seinfeld har tjent milliarder af kroner på sit show, så det var ikke pengenød, der drev ham til at få »Bee Movie« op at flyve efter ti år, hvor han udelukkende turnerede som verdens rigeste standup-komiker.

»Der manglede ikke tilbud til mig, efter at vi lukkede »Seinfeld«. Men der var ikke rigtig noget, der interesserede mig. Husk på at serien gav os alt, hvad vi behøvede i et helt årti: penge, berømmelse, kreative muligheder. Og da jeg altid selv har haft en indflydelse på det, jeg laver, så tiltalte det mig ikke bare at vade ind og være et ansigt i nogle andres filmprojekter eller TV-shows,« siger Seinfeld.

Ideen til »Bee Movie« kom under et middagsselskab med filminstruktøren og produceren Steven Spielberg, der udfrittede Seinfeld for nye projekter, og for ikke at virke helt mundlam, sagde komikeren henkastet, at han gerne ville lave noget om bier. Kort efter havde Spielberg kontaktet de mennesker i branchen, som han mente, kunne hjælpe Seinfeld i gang med filmprojektet.

Set i lyset af »Seinfeld«-showets storby-sofistikerede dialog var det lidt af en overraskelse at opdage, at Seinfeld havde bevæget sig ind i computeranimationens mere barnlige univers. Og »Bee Movie« har da også først og fremmest været et hit i USA blandt børnefamilierne, der ønsker underholdning, hvor både unge og gamle kan være med – på trods af at filmen rummer de sædvanlige in-jokes og postmoderne filmreferencer, som tidens komedier er fulde af.

»Jeg laver ikke jokes med børn i tankerne. Jeg er ikke i stand til at tænke som en otteårig. Jeg skrev filmen til voksne. Men i alle vores testscreenings gav børnene den en højere rating end de voksne. Jeg kan ikke forklare det. Jeg blev ramt af held,« siger Seinfeld.

Stop mens legen er god
Han fortryder ikke et sekund, at han stoppede »Seinfeld« på trods af, at hans medskuespillere som for eksempel Michael Richards (som spillede Kramer) ønskede at fortsætte. Ingen af de øvrige medvirkende i showet har haft en rigtig publikumssucces efter deres medvirken i »Seinfeld«, hvilket man siden har tilskrevet en meget omtalt »Seinfeld-forbandelse«.

»I dag er jeg mere sikker end nogensinde på, at det var en god idé. Vi lod ikke showet køre langsomt i sænk, som det er tilfældet med mange andre populære tv-shows, der kører i årti efter årti. Det sker jo med alt, hvad vi elsker: fodboldhold, restauranter. Uden at jeg tør sammenligne os i øvrigt, så stoppede The Beatles også, mens de stadig var fantastiske - og det gav deres navn lov til at leve evigt. Man så dem aldrig dårlige. Det var ikke planlagt, sådan blev det bare, og sådan var det også med »Seinfeld«,« siger Jerry Seinfeld.

Han mener ikke, at TV-humoren har ændret sig væsentligt, siden dengang Seinfeld blev sendt første gang, hvilket de enorme salgstal for DVD-udgaven også vidner om. Til gengæld har publikum ændret sig, siger Seinfeld.

»Publikum er blevet mere fragmenteret. I dag kan man lade sig underholde på tusind måder. I en vis forstand var Seinfeld måske en del af den sidste del af den epoke, hvor folk var fælles om fjernsynet. Man spiste middag sammen, og så så man »Seinfeld« sammen bagefter,« siger Seinfeld, der aldrig drømte om, at tv-showet skulle få den globale succes, som det fik.

Du har engang sagt for sjov, at der bliver en Seinfeld- genforening, når alle de gamle Seinfeld-skuespilleres karrierer er på vej i toilettet. Er muligheden for en ny omgang Seinfeld væk nu, da du har fået succes med Bee Movie?

»Ja, det ser i hvert fald ud til, at genforeningen er udsat lidt endnu. Men vi kan sikkert sagtens nå at ryge i toilettet endnu – bare giv os lidt tid!« smiler Seinfeld.

Kommer der en »Bee Movie«- forbandelse?

»Tja, hvad skulle det være – at få et kæmpe filmhit? Hvis det er en forbandelse, så har jeg ikke noget imod at være forbandet,« slutter Seinfeld en anelse tvært.