Rumvæsener for milliarder

»Avatar«, der har verdens-premiere på fredag, er en af de dyreste og mest hypede film i filmhistorien. Manden bag »Titanic«, James Cameron, er tilbage, og det med blå rumvæsener og en teknologi, som kan gå hen og revolutionere industrien.

Instruktøren James Cameron under optagelserne sammen med Sam Worthington  Fold sammen
Læs mere
Foto: Courtesy Twentieth Century Fox

LONDON: Journalisten i biografsædet ved siden af mig er til min overraskelse fra Brasilien.
Luiz er rejst helt fra São Paulo blot for at være med til forpremiere i London på den længe ventede storfilm »Avatar«, og han er langtfra den eneste, der er fløjet den halve klode rundt.
Journalister fra alle verdens kontinenter går op ad de blå løbere på Leicester Square, der i dagens anledning er pakket ind i bannere med blå rumvæsener med gule øjne og lange haler, for at være blandt de første til at reportere om alien-filmen »Avatar«.
Forventningerne blandt filmanmelderne i salen er så enorme, at de bryder alle uskrevne regler og begejstret begynder at klappe af filmen, allerede inden den er gået i gang. Men måske er de blot overvældede over i egen person at se instruktøren James Cameron, der kort forinden er trådt op foran lærredet for at lade sig præsentere sammen med hovedrolleindehaverne fra filmen. Særligt James Cameron og stjernen Sigourney Weaver, der for 30 år siden blev verdensberømt som den kvindelige helt, der bekæmper rumvæsener i James Camerons »Aliens«-film, modtager stort bifald.

På tegnebræt i 15 år

Manden bag »Aliens« og »Titanic«, James Cameron, er tilbage med sin første film, efter succesen om verdens mest spektakulære skibsforlis gik sejrsgang for 12 år siden.
»Titanic« trak 11 Oscars og blev verdens mest sælgende blockbuster-film, og det satte James Cameron i stand til at vælge og vrage mellem tilbud.
Han valgte et projekt, som han i virkeligheden har haft på sit tegnebræt i omkring 15 år, men som han dengang ikke var i stand til at lave, fordi teknologien til det univers, han ville skabe, endnu ikke var opfundet. Men det blev den, og resultatet er »Avatar«; og Cameron er lykkelig over endelig at få filmen ud. En film, som skulle have kostet omkring 250 millioner dollar at lave, men som ubekræftede rygter siger snarere har kostet det dobbelte – i så fald langt over to milliarder kroner.
»Vi kan holde vore hoveder højt hævet,« siger James Cameron selv.
»Det har været en proces på fire og et halvt års arbejde, og det er en lettelse at lade folk se den, at stoppe snakken om den, at glemme rygterne.«

Aske fra himlen

Da filmen omsider ruller over lærredet i Odeon-biografen på Leicester Square, suges folk ind i et eventyrunivers af blå rumvæsener, flyvende dinosaurer, svævende bjerge og neonlysende fauna, som er så livagtigt lavet, at man hurtigt glemmer, at universet blot er en fantasiverden skabt på computere.
Det hele får en særlig dimension på grund af den 3D-effekt, som filmen er lavet i, og som kræver 3D-briller under filmen. På et tidspunkt er det for eksempel som om, at der falder aske ned inde i selve biografsalen. Langtfra alle biografer vil dog være i stand til at vise filmen i 3D.
For flere af skuespillerne var det første gang, de så filmen i sin helhed under forpremieren i London.
Sigourney Weaver, der spiller en sej videnskabskvinde i »Avatar«, er ikke i tvivl om, hvad filmen kommer til at betyde:
»Den er så stor som lyd. Jeg håber ikke, at den vil påvirke hver en film, men for de store film løfter den overliggeren – den smider overliggeren væk.«
Tiden vil vise, om hun får ret.