Kampen for parforholdet

Sofie Stougaard har lavet en uhøj­tidelig og fornøjelig film om det vigtige parforhold.

Lars Rante og Christine Albeck Børge er par i virkelighedens verden og spiller et par med knas i forholdt i Sofie Stougaards "Kærlighed og andre katastrofer". Fold sammen

Bilmekanikeren Frederik fra Helsingør (Lars Ranthe) har forelsket sig i en ejer (Ellen Hillingsøe) af en gammel bil, som han reparerer på. Han får sved på panden, men forsøger at tage en ting ad gangen, da både hans hustru (Christine Albeck Børge), der er psykolog, og elskerinden begge opdager, at de er gravide, med få dages mellemrum. Frederik vil hellere have sin frihed end flere børn, og da elskerinden søger psykologhjælp hos hustruen, er han tæt på at opgive ævred.

Historien er et sammenstød så frontalt, at det af og til kan blive lidt for meget af det udspekuleret gode, men på den anden side set forstår Sofie Stougaard at give skuespillerne god plads. Lars Ranthes energi doseres fint i retning af et sammenbrud, og Ellen Hillingsøe giver sin furie en prik sødme over det store I for »Irriterende følelsesladet«, så karakteren holder hjem. I rollen som den bedragede hustru, der gerne vil have flere børn, opdager jeg Christine Albeck Børge, der i årevis mest har været at se i små roller i TV-serier. Hun har en ny type hovedrolle i dansk film. Både med evnen til at spille sart og stærk og med en velkommen Charlotte Gainsbourgsk udstråling. Anført af Børge er afsløringen af Frederiks utroskab i øvrigt filmens bedste scene.

»Kærlighed og andre katastrofer« er skuespillernes film, men den er samtidig præget af en del sælsomme beslutninger, der gør, at helheden ikke altid fungerer. Tonen er lidt for ofte mere grotesk, end den er følsom. Familiens store børn fremstilles som en endimensionel karikatur af et punkband. Voldsomt vrangvillige og klædt ud som skulle de til maskebal. Man forstår også, at Helsingørs kommunekasse har været medsponsor på filmen, der formentlig ikke har haft noget stort budget, og det giver lidt for mange sight seeing-agtige scener fra Helsingør. Og så er Lisbet Dahl som Frederiks mor en smule underbrugt.

Sofie Stougaards første spillefilm som instruktør er ikke nogen katastrofe. men håbet til hendes næste film er stort.

Hvad: Kærlighed og andre katastrofer.

Hvem: Instruktør: Sofie Stougaard.