Ferskner og røverromantik

Utroværdigt drama om undsluppen morder, der gemmer sig hos enlig mor og dreng på 13 år, har sine røverromantiske og rørende øjeblikke, hvis man ellers køber idéen.

Henry på 13 år bor sammen med sin nervesvækkede mor, Adele (Kate Winslet), i en lille, søvnig amerikansk by. Hans far har forladt familien for at få sig en ny. De to overlever. Da Adele og Henry er ude at købe stort ind på deres månedlige tur i supermarkedet, insisterer en svedig og let blødende mand ved navn Frank (Josh Brolin) på at få deres hjælp. De tager ham modstræbende med hjem til deres hus.

Kort tid efter viser det sig, at han er en undvegen fange med et mord på samvittigheden, og nyhedsudsendelserne i TV er fyldt med advarsler om den tilsyneladende utilregnelige mand. Hvis de hjælper med at skjule ham, skal han nok lade være med at gøre dem ondt, siger Frank, mens han skuler lidt. Men kun lidt, for hen over den forlængede weekend på fem dage, som de tilbringer sammen, hjælper han til med håndværkeropgaver, lærer drengen at gribe en baseball og bliver forelsket i Adele. Og hun i ham.

Hvis man er typen, der synes, det lyder som den vildeste lægeroman, så lad for Guds skyld være med at se Jason Reitmans nye romantiske drama »Labor Day«. Også selv om han er manden bag brillante film som »Thank You For Smoking«, »Juno« og »Up In the Air«. Det er »Bridges of Madison County« med forbryderkrydderi, når den er bedst, men det er »Brevet i flasken« i sine værste øjeblikke. Adele falder for forbryderen Frank, mens han viser hende, hvordan man bager en ferskenkage. »Hjælp mig med at lægge et tag på det her hus«, siger han sensitivt, mens hun med bævende underlæbe murer de modne ferskner inde og kort tid efter lader drifterne vinde over sit skrøbelige sind.

Den eneste ene

Der er mange utroværdige hændelser, man skal forbi i »Labor Day«, men kommer man det, ligger der små, fine følelsesmæssige oplevelser og venter undervejs, hvis ellers man er til teorien om, at livet handler om at finde den eneste ene. At vedkommende kan dukke op når som helst. Og måske kun i ganske få dage. Og så kan det alligevel være DET.

Gabet mellem Franks ugerninger og hans venlige og høflige fremtoning er bredt, og man kunne have givet de flashbacks, der handler om hans ungdom, mere fylde og flere realistiske argumenter. Historien om drengen, der mangler en faderskikkelse, virker dog rigtig godt, og det er den streng i historien, der kan få filmens klimaks til at gøre dig blød i knæene. Også selv om der eksperimenteres lige lovlig meget med falsk spænding, og selv om der er tæret på troværdigheden undervejs. I må gerne kalde mig et sentimentalt fjols, og I må også gerne kalde mig for en beundrer af Jason Reitmans håndelag. Eller begge dele. Sig blot ikke, at I ikke blev advaret imod »Labor Day«. Beundrere af »Huset i Toscana«, »Brevet i flasken« og »Stegte grønne tomater« har dog en større chance end gennemsnittet for at komme ud fra »Labor Day« uden at have grinet ufrivilligt og måske endda med en tåre i øjenkrogen.

Hvad: »Labor Day«.

Hvem: Instruktør: Jason Reitman. Medvirkende: Josh Brolin, Kate Winslet, Gattlin Griffith.

Hvor: Premiere over hele landet.