Ai Weiwei bliver stadig forfulgt

Den kinesiske verdenskunstner og systemkritiker Ai Weiwei bliver ved med at tage kampen op med det kinesiske styre. De seneste par år med en dansk dokumentarist i hælene.

Ai Weiweis kamp mod det totalitære styre i Kina er et kunstværk i sig selv. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Ai Weiwei har viet sit liv ikke alene til kunsten men også til at udstille det totalitære styre i Kina. Man kan sige, at hans liv er ét stort stykke installationskunst, som det har formet sig de senere år med de kinesiske myndigheder i hælene.

»Ai Weiwei – The Fake Case« tager tråden op, der hvor den forrige dokumentarfilm, »Ai Weiwei: Never Sorry«, fra 2012 slap.

Efter 81 dage i isolationsfængsel med daglige afhøringer og to politifolk permanent placeret i sin celle, blev Ai Weiwei efter løsladelsen anklaget for at mangle at betale et millionbeløb i skat. Sagen er pure opspind og mest anlagt for at finde en begrundelse for at have sat kunstneren i fængsel og for at signalere, at det kan myndighederne til enhver tid finde på at gøre igen. Og uden årsag hvis det passer dem. Heldigvis kaster velmenende kinesiske borgere pengesedler ind over muren til ham formet som små papirfly, så han kan betale den imaginære skattegæld.

Ai Weiwei ømmer sig lidt efter løsladelsen, men selv om han ved, at det kan give ham problemer, lader han den danske dokumentarfilminstruktør Andreas Johnsen følge ham med et kamera. Inde i huset bag de høje mure og efterhånden også på korte ture ud i samfundet. Kunstneren retter sig langsomt op igen og tør mere og mere. Blandt andet det faktum at han lader dokumentarfilmenindspille.

Samtidig skaber han et kunstværk i form af en miniatureudgave af den celle, som han sad i, da han var fængslet. Ai Weiweis kampgejst havde måske nok fået et lille knæk, men han er hurtigt stolt og sur på partiet igen, og han mener, at styret maksimalt har ti år igen, før det vælter. Han nægter at stikke halen mellem benene og rejse ud af landet og lave kunst et andet sted. Så slipper magthaverne for let.

Johnsen følger Weiwei og stiller nogle få centrale spørgsmål, men mest af alt er han og dermed vi blot fluer på væggen. Den nye dokumentarfilm om Weiwei er ikke mindre vigtig end den forrige, men endnu en om et år vil være for meget. Med mindre historien om hans fejde mod kommuniststyret igen tager nye drejninger, for ret meget udvikling er der ikke i spændingerne i »The Fake Case«, selv om der som sædvanlig er nok at være indigneret over.

Hvad: »Ai Weiwei – The Fake Case«. Hvem: Instruktør: Andreas Johnsen. Hvor: Premiere i København, Aarhus, Odense, Aalborg, Kolding og Valby.