De olympiske lege – i uheldige maskotter

Kampen om OL-guldet bliver ikke kun udkæmpet på diverse løbebaner, i haller og i vandet. Uden for de officielle lege bliver der udkæmpet en anden, knapt så flatterende og ufrivillig konkurrence om hvilken olympisk maskot, der slår mest fejl. Kina er godt med.

En af de officielle OL-figurer, en Fuwa, poserer uden for stadion i Beijing. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Han vil helst ikke have noget med dem at gøre. Heller ikke selvom han har skabt dem. Han Meilin er kinesisk kunstner, og står bag de fem nuttede maskotter, der i år kommer til at flankere alverdens OL-merchandise.

Men de fem Fuwa-figurer, som maskotterne kaldes i Kina, har ikke haft den bedste start og er næsten på forhånd spået til fiasko, ligesom mange af deres maskot-forgængere. Det fortæller Wall Street Journal.

For Han Meilin startede maskot-miseren for længe siden. Kort tid efter han fik udstukket opgaven med at tegne de kinesiske OL-maskotter, havde han første udkast klar. Maskotterne skulle være fem kinesiske børn, der repræsenterede de traditionelle kinesiske elementer: Ild, træ, vand, guld og jord.

Men nej. ”Den ene skal gerne være en panda, der må meget gerne være en drage, du må gerne bruge nogle af de gamle hulemalerier til inspiration og husk nu støren,” lød det fra OL-arrangørerne, og for Han Meilin endte opgaven med mere end 1.000 forskellige udkast til maskotter.

Den upopulære blå krusedulle
Det endelige valg faldt dog på de fem ”Fuwa’er”, der på kinesisk betyder noget i stil med ”held og lykke”, og i stil med resten af det overdådige kinesiske OL-arrangement har også de fået hele armen.

Således er der et animeret Fuwa-show på TV og et sandt overflødighedshorn af t-shirts og andet merchandise med de fem nuttede figurer på, som sælges i cirka 6.300 olympiske butikker.

Men maskotterne har ikke vakt den glæde, arrangørerne havde håbet på. I en spørgeskemaundersøgelse, foretaget af Nielsen Co. i slutningen af juni, svarer 60 procent af kineserne, at de godt kan lide Fuwa’erne, mens 40 procent er ligeglade eller ikke bryder sig om dem.

Umiddelbart lyder det som et klart ”hurra” for Fuwa’erne, men 40 procent modstandere er mange i et land, der sætter så høj pris på konsensus som Kina. Alt ser altså ud til at Fuwa’erne kan ende i samme støvede glemmekasse som mange andre, tidligere OL-maskotter.

Tag for eksempel Whatzit, den blå krusedulle der skulle symbolisere legene i Atlanta i 1996, men endte med at blive latterliggjort i hjemlandet såvel som i resten af verden.

Her blev den blandt andet beskrevet som ”en blå sædklat i jeans”, og i sidste ende blev Whatzit ikke engang brugt til de afsluttende ceremonier.

Overskygget af en bredrøvet wombat
Så galt gik det trods alt ikke for de tre nuttede maskotter, der skulle repræsentere OL i Sydney i 2000. Olly, Syd og Millie, som de tre maskotter hed, forestillede tre særlige australske dyr og gjorde det egentlig ganske godt, indtil en parodi dukkede op.

”Fatso, the Fat-Arsed Wombat” blev skabt på en lokal australsk tv-station, men endte med at overskygge de tre officielle maskotter, og er ifølge Wall Street Journal, stadig den maskot størstedelen af australierne husker, når de tænker på OL 2000.

To hjerteanfald senere
Men tilbage til Fuwa’erne. I sidste ende kom de fem kinesiske maskotter til at ligne henholdsvis en tibetansk antilope, en svale, den olympiske flamme, en panda og vand, men personificeret gennem et barnligt, dyreagtigt udtryk.

”Hvorfor skal de olympiske maskotter altid ligne et muteret væsen mellem en Teletubbie og Pokemon? Hvad er der galt med en bulldog, eller en puma eller en fattig arbejder, som repræsenterer noget virkeligt,” skrev Joe Bryant, en amerikansk sportsblogger umiddelbart efter Fuwa’erne var blevet offentliggjort, og i Kina må Fuwa-kritik på nettet ofte censureres.

I den officielle OL-lejr er man dog fortsat glad for maskotterne.

”De er tegnet til børn, det skal man huske. Det er kun kyniske, gamle mennesker der ikke bryder sig om dem,” siger Ray Ally, chefen for WPP Group, der fungerer som brandkonsulent for OL gennem selskabet Landor.

Kynisk eller ej. Kunstneren bag de nye maskotter, Han Meilin er ikke tilfreds. Han sukker dybt, da Wall Street Journal spørger ham, om han selv er glad for resultatet, og ønsker egentlig ikke at svare.

I stedet fortæller han, at under arbejdet med maskotterne fik han ikke mindre end to hjerteanfald. Det må da være til en medalje i dårlig maskot-karma.

Læs også:
Ups for en netadresse!

Logoer, der ikke blev som tiltænkt