Cykler stjæles af organiserede bander

Cykeltyvene er professionelle, og mange cykler ender i udlandet, hvor stelnummeret ikke bliver tjekket, siger Københavns Politi.

Cykeltyvene er blevet mere professionelle og kvalitetsbevidste. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen
Først var det kreditkortene. Så blev det bilen, og nu er det så cyklens tur til at ligge under for den organiserede kriminalitet.

Fra 2008 til 2009 er antallet af cykeltyverier steget 10 pct. herhjemme, skriver Urban. En af forklaringerne bag stigningen er ifølge Lars-Christian Borg, politikommissær ved Københavns Politi, at cykeltyvene er blevet langt mere professionelle og organiserede. Kriminelle opererer i dag i grupper og fylder ladvognen med en masse cykler af gangen. Og mange af de stjålne bedstemorcykler, racere og citybikes ender oven i købet i udlandet.

»Det er jo sikkert for tyvene at sælge cyklerne uden for Danmarks grænser. Dér er der ingen, der tjekker stelnummeret,« siger Lars-Christian Borg til Urban.

Han råder folk til at få skrevet deres stelnummer ned, så politiet har en mulighed for at pågribe cykeltyvene. Hvis cyklen altså stadig er intakt og i landet.

Kritik af politi og politikere



Også Dansk Cyklist Forbund har bidt mærke i den organiserede cykelkriminalitet. Landsformanden Claus Steffen Hansen kritiserer politikerne og politiet for at se igennem fingre med det stigende problem.

»Politiet har jo mere eller mindre erkendt, at de ikke gør så meget ved cykeltyveri. Vi synes, at man skal sætte særligt ind og lovgive mod den organiserede del af cykeltyverierne. Ligesom Skat går efter nogle særlige typer kriminelle,« siger han til Urban.

Kvalitetsbevidste tyve



Tyvene er også blevet dygtigere til at spotte og stjæle de dyre cykler. Således betalte forsikringsselskaberne 3.356 kr. i gennemsnit i erstatning pr. cykel i 2008, hvilket var en stigning fra 2007, hvor gennemsnitssummen lå på 3.015 kr.

»Det eneste, vi kan sige, er, at folk virkelig skal passe på deres dyrebare cykler,« siger Christian Skødt, chefkonsulent hos Forsikring og Pension.
Han forstår godt, at folk gerne vil have en lækker cykel, de kan komme til og fra jobbet med.

»Det er altså ikke længere nok at låse cyklen med en forsikringsgodkendt lås, hvor det kun er hjulet, der bliver låst. Man skal låse cyklen op af noget andet, måske et hegn eller cykelstativet med for eksempel en cykelkæde,« siger han til Urban.