Spillet om reklame-TV i Norden

Læs mere
Fold sammen
Kilder i mediebranchen siger uofficielt - men temmelig enstemmigt - at bolden efter Schibsteds bud på finske Alma Media og MTV3 nu ligger hos svenske Bonniers: Vil de tillade, at Schibsted rykker frem i det nordiske mediehierarki, eller vil de selv byde over - for at bringe sig i en bedre position til kampen om Nordens reklamefinansierede TV-stationer.

I Norge ejer Schibsted i dag kun en tredjedel af det norske TV2 (med Apressen og danske Egmont som de andre aktionærer).

I Finland handler kampen om MTV3 - og Bonniers har haft førertrøjen, fordi der ikke er andre store ejere fra mediebranchen.

I Sverige har Bonniers og Schibsted hidtil kontrolleret TV4 og holdt 15 pct. ejeren MTG ude af indflydelse, men holder den pagt, eller tager en af dem teten. MTG står til at kunne score en god gevinst ved at sælge ud i aktien, der i går steg næsten 10 pct.

Men er det nok til at holde Viasat og TV3 kørende - eller skal de komme med deres bud på Alma Media og efterfølgende måske blive tvunget af monopolmyndigheder til at lukke stationer?

En vanskelighed ved at overtage kontrol med TV4 er en stemmeretsbegrænsning på højest 20 pct. af stemmerne pr. aktionær.

Kampen om Alma Media og TV4 er vigtig i Danmark, fordi et bud fra TV4 sammen med Det Berlingske Officin vil kunne præsenteres som en »nordisk løsning«, når der er ejer- og ledelsesfællesskab med de største reklamefinansierede TV-stationer.

Krigen om Alma Media kan derfor blive optakten til en langvarig føljeton, der kan blive lige så spændende som mange TV-serier.