Sonofon: Kun plads til to i Danmark

Sonofon vil stå stærkere, efter norske Telenor har overtaget teleselskabet, og styrken skal bruges i Danmark. Sonofons topchef mener, at kun to mobilselskaber kan tjene penge herhjemme.

Sonofon:  Kun plads til  to i Danmark - 1
Tage Reinert - der er konstitueret som direktør for Sonofon - vil pleje kunderne så godt, at de ikke alene bliver hængende men også øger telefonforbruget Foto: Linda Henriksen Fold sammen
Læs mere
Interview

Det danske mobilmarked er så hårdt, at kun to teleselskaber vil kunne tjene penge på det. Det mener Sonofons fungerende topchef Tage Reinert, og han tilmelder samtidig Sonofon som en aggressive medspiller i den konsolidering, som efter manges mening vil ske på det danske marked.

»Det danske mobilmarked er blandt de hårdeste overhovedet med de lave priser, vi fik sidste år. Derfor mener jeg, at kun to selskaber herhjemme kan tjene penge på at sælge mobiltelefoni, og dertil vil vi altid have mindst én udfordrer,« siger Tage Reinert.

I dag er det blandt de store mobilselskaber kun TDC og Sonofon, der tjener penge.

Tage Reinert tilføjer, at Sonofon vil bevare og styrke sin position som Danmarks mobilselskab nummer to efter TDC Mobil, og den styrke skal bl.a. hentes i norske Telenor, der 10. december 2003 overtog hele Sonofon ved at købe amerikanske BellSouth ud.

»Ud over TDC og os, så taber stort set alle penge herhjemme, og det vil formentlig fortsætte uændret,« siger han.

Selskaber som Telia og Orange har hele tiden haft svært ved at få en fornuftig forretning i gang i Danmark, og analytikere i telebranchen har længe gættet på, at de to ville blive ofre for en konsolidering på mobilområdet. Enten gennem opkøb eller lukninger.

Tage Reinert siger ligeud, at han gerne vil overtage lavprisselskabet CBB, som der længe har verseret rygter om ville blive solgt.

»Vi er meget interesserede i CBB, men ting tager tid. Vi går efter attraktive selskaber til den rigtige pris,« siger Tage Reinert.

Men han vil ikke kommentere, om der er forhandlinger i gang med CBB lige nu. CBB er interessant for Sonofon, da CBB med over 130.000 kunder køber al sin mobiltelefoni hos Sonofon. Derfor ville Sonofon få et stort tab, hvis TDC købte selskabet.

Mindre selvstændighed
Med Telenor alene ved roret bliver Sonofon en aktiv spiller i Telenors strategi om at blive en stor nordisk mobilaktør. Telenor meldte klart ud, at der er gevinster at hente ved at gennemføre samme tekniske platform og ledelse i alle lande, og Telenor vurderede, at der er én milliard kroner at hente på den konto. Der blev ret hurtig konkluderet, at dette ville betyde nye Sonofon-fyringer.

»Det er alt for tidligt at sige noget om det nu,« siger Tage Reinert. Men han forventer, at Telenors overtagelse under alle omstændigheder vil føre til ændringer i ledelsen.

»Telenor har netop udnævnt Jan Edvard Thygesen som nordisk chef for mobilområdet, og jeg regner med, at vi i langt højere grad skal virke som et datterselskab til Telenor. Det vil betyde mindre selvstændighed for os som selskab, men Telenor har meldt ud, at de enkelte selskabers lokale profil skal bevares,« siger Tage Reinert.

Går efter kundernes hjerter
Rent teknisk skal BellSouths salg af de 46,5 procent af aktierne i Sonofon godkendes af EUs konkurrencemyndigheder. Det sker i slutningen af februar. Først herefter må Sonofon begynde at melde ud om, hvad den nye ejerstruktur betyder.

Men målene for Sonofon er klare. Både markedsandele og indtjening skal styrkes fremover - ved et stigende forbrug blandt Sonofons kunder.

»Man kan få megen tom omsætning og mange værdiløse kunder ved kun at fokusere på antallet af kunder. For mig er det afgørende, at vi har høje markedsandele målt i kundernes forbrug,« siger Tage Reinert.

Et markant indsatsområde for Sonofon er nu at give kunderne et klart modsvar til lavpristelefonien. Godt nok har Sonofon selv 60.000 kunder på deres lavpristilbud Selvhenter, men mange kunder har brug for hjælp og råd til at kunne bruge avancerede mobile løsninger som mail, billedbeskeder (MMS) og internetsurfing på mobilen. Derfor vil Sonofon vinde kundernes hjerter ved at give dem massiv support gennem telefonen og især i Sonofon-butikkerne. Mest synlige resultat er indførelsen af abonnementet Debillos, der erstatter Variant, hvor kunderne skal forvente, at de går fra Sonofon med en telefon sat op til netop deres behov.

»Vi skal slå på service, for langt de fleste mennesker herhjemme har enten ikke viden nok eller tid til at sætte sig ind i de avancerede telefoners faciliteter,« siger Tage Reinert.

Tage Reinert, der overtog topjobbet midlertidigt, da Ulrik Bülow gik af, siger, at det endnu ikke er afklaret, hvem der fremover skal være administrerende direktør i Sonofon, men at han regner med selv at indgå i Sonofons ledelse.