Japanske virksomheder holder øje med Danmark

Mens de japanske stjernevirksomheder begynder at falme på hjemmefronten, vender japanske selskaber blikket mod udlandet. I Danmark har 80 selskaber japanske ejere, og flere kan være på vej.

Vestas. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Krisen i Europa har betydet, at kursen på japanske yen er steget med knap 60 procent siden 2008. Dermed har krisen ramt japanske eksportvirksomheder hårdt i kølvandet på mange års japansk stagnation og sidste års jordskælvskatastrofe. Men for selskaber på opkøbsjagt i udlandet betyder den stærke yen en kæmpefordel, og japanerne synes lige nu at være på udkig efter gode investeringer.

Ifølge Tomoko Sumida, der er økonomiattache på den japanske ambassade i København, er antallet af henvendelser fra japanske virksomheder, der vil undersøge mulighederne for at investere i Danmark, støt stigende.

”Sidste år var der stort set ingen henvendelser. Måske et par stykker i løbet af året. Men nu har jeg ofte to opkald fra japanske virksomheder om ugen. De ringer for at få informationer om dansk økonomi og om de danske virksomheder,” siger hun.

I øjeblikket er den mest kendte opkøbsmulighed det japanske industrikonglomorat Mitsubishis flirt med den danske vindmøllevirksomhed Vestas.

Ikke lykkelig af profit

80 danske virksomheder har i dag danske ejere. Sidste år det danske værktøjsselskab Unimerco på japanske hænder i en handel til 1,4 milliarder kroner. ”Vi solgte til Kyocera, fordi de bød en pris, der matchede vores forventninger, og fordi vi havde indset, at vi havde brug for en partner, hvis Unimerco skulle vokse sig større,” siger administrerende direktør Kenneth Iversen.

Ud over penge i kassen har opkøbet betydet, at Kyocera-Unimerco, som virksomheden hedder nu, har skullet vænne sig til japansk virksomhedskultur. ”Filosofien er kort fortalt, at det er i orden at tjene penge, men det skal ske på en moralsk forsvarlig måde. Man bliver ikke lykkelig af hurtig profit, og man skal huske virksomhedens ansvar over for samfundet. Spekulation betragter man ikke som sund indtjening, og man skal tænke mere langsigtet,” siger Kenneth Iversen.

Læs hele artiklen om Japans økonomi og japansk virksomhedskultur i Berlingske Business Magasin torsdag 20. september 2012.