Forbrugere skal sikres mod tab

Forsikring. Det skal være slut med fortvivlede forbrugere, der mister deres penge efter i god tro at have forudbetalt tusindvis af kroner til en fladskærm eller et nyt køkken.

Det mener Forbrugerrådet, der foreslår en ny model for forudbetalinger. Det skriver Fyens Stiftstidende mandag.

I sidste uge gik fladskærmsproducenten Alfa View konkurs og efterlod adskillige kunder med tab på 10.000 kroner eller mere.

- Sagen med Alfa View viser, at der er nogle huller i forbrugerbeskyttelsen, siger afdelingschef i Forbrugerrådet, Karsten Kolding.

I dag står forbrugerne sidst i køen af kreditorer, hvis et firma lukker med gæld.

Forbrugerrådet forestiller sig en model, der i opbygning skal minde om advokaternes klientkonti eller de garantiordninger, der sikrer kunder hos ejendomsmæglere og banker mod tab.

- De ordninger sikrer, at forbrugerne bliver kompenseret, hvis nogen går konkurs, siger Karsten Kolding.

I Brancheorganisationen for Forbrugerelektronik kan man sagtens se fornuften i forslaget.

- Det er der ikke nogen ordentlige leverandører, der vil have noget imod, siger direktør Niels Jørgen Langkilde.

På Christiansborg vil Dansk Folkeparti stille spørgsmål til justitsministeren for at få afklaret, om der kan lovgives på området. Ministeren er dog skeptisk.

- Jeg har stor forståelse for, at der kan opstå frustration, hvis man har betalt for en vare, som ikke bliver leveret, fordi virksomheden går konkurs, udtaler hun.

Lene Espersen afviser at stille forbrugerne længere frem i køen af kreditorer ved en konkurs. Dog vil hun se nærmere på Forbrugerrådets forslag.

RIB