Bølge af fupbreve vælter ind over Danmark

Fupfirmaer. I et hidtil uset stort omfang har en tysk annoncehaj sat et angreb ind mod danske virksomheder.

Her til morgen modtog et rekordstort antal danske virksomheder brev fra Dansk Internet Register. Ved brug af snørklede formuleringer er formålet igen at lokke danske erhvervsdrivende til at betale for en tjeneste af yderst tvivlsom værdi.

ErhvervsBladet modtog i løbet af onsdag formiddag flere end ti henvendelser fra virksomheder, der havde fået en hilsen fra Hamburg. Men det er intet imod, hvad de ansatte ved Håndværksrådet mødte op til.

Organisationen selv og samtlige brancheorganisationer, der deler adresse med Håndværksrådet, har hver modtaget et større antal breve. En gren af organisationen modtog helt op til tolv breve.

Håndværksrådets jurist Jeppe Rosenmejer har brugt formiddagen på at tale i telefon med medlemmer, der har modtaget en henvendelse fra Dansk Internet Register.

- Jeg har aldrig set et angreb i et så stort omfang - det er jo enormt. Det ser næsten ud, som om der er blevet sendt breve ud til samtlige erhvervsdrivende i Danmark, siger Jeppe Rosenmejer.

Tysk annoncehajTrods navnet er Dansk Internet Register ikke dansk, men derimod tysk. Deutscher Adressdienst med adresse i Hamburg er afsenderen. Det er ikke første gang, den nordtyske annoncehaj forsøger at sætte tænderne i de danske virksomheder. I november sidste år modtog ErhvervsBladet ligeledes en række henvendelser fra erhvervsdrivende, der havde modtaget et brev fra Dansk Internet Register.

Virksomhedens fremgangsmåde er stort set identisk med de metoder, som også praktiseres af hjemlige annoncehajer. Forskellen er blot, at de danske hajer ynder at benytte telefonen, hvorimod de udenlandske firmaer benytter sig af breve.

Det udsendte materiale er udformet som et udfyldningsskema, der giver indtryk af, at modtageren blot skal ændre nogle få oplysninger og derefter sende det tilbage til Hamburg. Men med småt i bunden af brevet fremgår det, at der er tale om en annonce, der koster 958 euro om året - og i øvrigt binder modtageren sig for tre år.

Tidspunktet undrerI sidste uge blev den danske annoncehaj Lasse Schou, der er direktør for Dansk Tele Support, idømt to et halvt års ubetinget fængsel. Derfor undrer timingen Jeppe Rosenmejer. - Jeg kan ikke gennemskue, hvorfor de smider så mange henvendelser ud netop nu. Alt tyder jo på, at de har en eller anden dansk kontakt, så de må jo kende til sagen, siger Jeppe Rosenmejer.