Retrosucces: Hoptimisten er tilbage

Husker du? Hoptimisterne er lige så glade i dag, som de var i 1970erne. Efter 35 år ude af produktion er humørsprederne tilbage – genfødt som en retrosucces.

Den står der bare. Prikker man til den, bevæger den lille figur sig på en indre fjeder. Lidt efter holder den op. Og det er det.

Men så enkel lyder åbenbart opskriften på en retrosucces, for da 1970ernes indretningsklenodie, Hoptimisten, tidligere i år blev relanceret af designfirmaet Steffensen og Co., var det til ih’er og åh’er fra et nostalgisk publikum. Alle, der husker flowerpower-årtiet, husker den lille glædesspreder.

Møbelsnedkeren Gustav Ehrenreich kom på idéen til figurerne, da han en dag i 1968 tegnede løs på de ting, han var bedst til at fremstille: Skåle, fade og dækketallerkener i ædeltræ. Men de runde former syntes at få eget liv på tegnepapiret, og snart havde han tegnet en fugl. Og selv om håndværkeren ellers aldrig havde tænkt at slå sig på brugskunst i plastic, havde han snart sat sin lille fugl i fjeder, Buzy Birdie, i produktion.

Se også:
Tendenser: Hot og not i 2010
10 ting du må eje fra designmessen Formland
Se 10 "must haves" fra designmessen Formland i galleriet til højre

Og danskerne belønnede hovsa-designet med at hamstre. Alle ville have en lille ven. Det blev Ehrenreichs virksomheds gennembrud, og kort efter udvidede han serien med de stående Bimble, Bumble og Kvak. Fælles for serien var de glade, 1970er-inspirerede farver i stærk grøn, orange, gul og rød – og at de kvitterede ethvert lille ryk eller prik med hoppen og dansen på stedet.

Først var det danskerne, som stod i kø for at få en Hoptimist med hjem til hylden, senere folk i hele verden. Ehrenreich kunne begynde at eksportere sit bidrag til dansk design, og i de bedste år blev der ugentlig produceret 12.000 eksemplarer alene af Buzy Birdie på fabrikken i Alken. Selv i aviserne fik Hoptimisterne plads – som politisk kommenterende tegneseriefigurer.

Men eventyret endte brat, da USA i 1974 nedlagde importforbud. Krisen tvang fabrikken i sænk, og kunderne måtte nøjes med gamle eksemplarer af Bimble, Bumble, Kvak og Birdie. Med tiden gled de over i glemslen hos de fleste.

Men én kvindes særlige affektion for barndomsminderne rev fantasi-figurerne ud fra glemmebøgerne og tilbage i butikkernes varesortiment. Den Århus-baserede designer Lotte Steffensen syntes i slutningen af 1990erne, hvor hilsner fra 1960erne og 1970erne for alvor vandt frem i mode og design, at noget manglede. Hun savnede de gamle figurer, Bimble, Bumble, Kvak og Birdie, som hun var vokset op med.

Men ti år fik lov at gå, før hun gjorde noget ved sagen. Figurerne skulle tilbage i produktion. Sidste år kontaktede hun og hendes mand Gustav Ehrenreichs søn, Jørn, for at fortælle om planerne, og efter lidt betænkningstid gik han med til relanceringen af sin afdøde fars livsværk. De besluttede at samarbejde om projektet, så Hoptimisterne kunne blive genskabt i Gustav Ehrenreichs ånd.

Det betød blandt andet, at de bløde, enkle former skal blive, selv om Lotte Steffensen beslutter at designe flere Hoptimister – og det betyder, at »Made in Denmark« så længe som muligt skal kunne være en sand mærkat på figurerne. Gustav Ehrenreich gik højt op i at bidrage til arbejdspladser i Danmark, og derfor skal produktionen nødigt flyttes ud af landet. Hvor godt relanceringen end måtte gå.

For historien gentog sig. Så snart Lotte Steffensen fik en række boligindretningskæder gjort varme på Hoptimisterne, solgte de nærmest sig selv. Ganske som i 1968. Lotte Steffensen har en anelse om hvorfor.

»I 1960erne, da de først kom frem, fandtes der ikke så meget af den slags og i de glade farver. De var unikke, og derfor blev de populære. Udvalget var heller ikke så stort. Og i dag sælger de så godt, fordi folk bliver mindet om noget trygt og rart fra barndommen, som har været væk i mange år. Det har vi måske brug for i denne krisetid,« siger hun.

Læs også:
Sikker stil i 70er-parcelhuset

Selv er hun gladest for de individuelle personligheder, hun synes enhver Hoptimist har:

Lotte Steffensen og hendes mand, der står for produktion og salg i firmaet, har i otte måneder kunnet leve af produktionen af Hoptimisterne. 15.000 fremstilles indtil videre om måneden, og til foråret kommer der nye modeller i nye farver. Lotte Steffensen pønser også på at omdanne Hoptimisterne til andet end figurer, for eksempel tryk på T-shirts, wall-stickers og andet. Hoptimisterne, der er lavet i samme materiale som LEGO-klodser, kan købes i 230 større og mindre butikker landet over.

hoptimist.com