Manden bag det klassiske bakke-bord

Arkitekt Hans Bølling tegnede i 1963 et rullebord med to vendbare bakker. Det er siden blevet en klassiker inden for møbeldesign.

Hans Bøllings tegnestue er indrettet i et gammelt ismejeri i Charlottenlund. På opslagstavlen hænger fotografier og satiriske tegninger, som han holder meget af. I forgrunden ses det allerførste bakkebord, som blev produceret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Dia Press

Dåbsattesten siger 1931, men det indtryk, man får af Hans Bølling, er bestemt ikke en mand, som nærmer sig sit ottende årti.

Se flere billeder i galleriet til højre

Der er fart over feltet, og før man næsten er kommet inden for døren, hvirvler arbejdstegninger, selvgjorte satiriske julekort og mandshøje malerier rundt på tegnebordet, fulgt af en engageret snak om inspiration, passion og glæden ved at skabe. Hans Bølling er et livstykke, som har svært ved at sidde stille ret længe ad gangen, og som til stadighed har flere bolde i luften med at tegne huse, vurderinger af andelslejligheder og nye projekter til møbler og figurer.

Læs også:
7 designtips til dit hjem
Designer må spare op til sine egne møbler
Luksus på skrump i Milano
En lampe til avisen

Hans Bølling er født i Brabrand vest for Århus og blev færdig på Kunsthåndværkerskolen i 1949. Et par år senere mødte han sin kone Søs. Hun er datter af arkitekten Axel Wanscher og niece til møbelarkitekten Ole Wanscher, og da svigerfar lærte Hans Bølling at kende, sagde han til ham:

»Du skal da være arkitekt, Hans«. Men uden en studentereksamen skulle Hans Bølling først tre år i tømrerlære, derefter bygmesterskole, for til sidst at få afgang fra Johan V. Spreckelsens afdeling på Kunstakademiets Arkitektskole i 1960. Siden eksamen fra arkitektskolen, har Hans Bølling haft egen tegnestue og i slutningen af 60erne begyndte han at arbejde sammen med Axel Wanscher.

Senere kom Peter Collin og barndomsvennen Flemming Behnke til i tegnestuen Amagertorv. Dette samarbejde varede frem til 1985, hvor Hans Bølling flyttede sin del af tegnestuen til den nuværende adresse i Charlottenlund.

Årene på Amagertorv bød på store, krævende opgaver som kollegiebyggeri, bolig- og kontorbebyggelser, rådhuset i Kerteminde, samt opgaver i udlandet. Af private projekter var der spændende sommerhuse i Nordsjælland, familieboliger og en mængde kunstindustri for T. Ørskov & Co. på Nikolaj Plads i København.

Allermest kendt er Hans Bølling nok for det originale bakkebord, som står i tusinder af hjem verden over. Bakkebordet blev til ved lidt af en tilfældighed. I 1963 sad han og Torben Ørskov fra Form & Farve og spiste frokost sammen. Torben Ørskov spurgte let henkastet Hans Bølling, om han ikke på et eller andet tidspunkt kunne designe et bakkebord til firmaet, som manglede et sådant i deres sortiment.

Bordet skulle være sammenklappeligt, let at sende pr. postordre samt kunne tages med hjem i bagagen, hvis det blev købt af turister. »I samme øjeblik, Torben nævnte bordet, opstod der en idé i hovedet på mig,« fortæller Hans Bølling, »og da jeg kom hjem om aftenen, gik jeg direkte ud i mit værksted og drejede og snedkererede en prototype på bakkebordet.

Jeg havde ikke nogen tegning, kun billedet af bordet inde i mit hoved! Næste dag viste jeg det til Torben. Han var begejstret og fik det lynhurtigt sat i produktion. Det var starten på bakkebordet.«

Det oprindelige bord havde sort linoleum på oversiden og kork på undersiden, men er siden blevet udviklet, så det passer i en nutidig indretning. Bordet, som i dag fremstilles og forhandles af firmaet Brdr. Krüger Træ-drejeri, kan fås i flere forskellige træsorter, og bakkerne findes i mange kulører. Nyeste skud på stammen er skrappe retrofarver, som sætter ekstra spot på det klassiske bord.

Foruden bakkebordet, forskellige andre sofa- og serveringsborde og andre småmøbler, har Hans Bølling et hav af designs bag sig: Allerede før han blev udlært som arkitekt, fremstillede han figurer af naturmaterialer, fundet på stranden, i skoven eller i gamle frugttræer.

»Hele historien med figurerne startede i Botanisk Have, hvor vi bl.a. samlede blomster til at tegne efter. Jeg samlede nu også forskellige andre materialer, som jeg lavede figurer af til min elskede Søs. Alt kunne bruges, også skind, kokosnødder og fyrsvampe. Det var typisk formen, som inspirerede mig, en snoet trærod, nødder med skæve former osv. Figurerne blev senere solgt i Form & Farve,« fortæller Bølling.

I 1954 vandt han en tæppemønsterkonkurrence for Ege Tæpper og for pengene købte han sin første drejebænk, som han stillede op i kulkælderen hos sine forældre på Frederiksberg. Og det var på denne drejebænk, at figurer som And og Ælling, Optimist og Pessimist, Strit, hunden Oscar, Mexicaneren Kaluha og Havfruen opstod.

De nok kendteste af Hans Bøllings figurer er And og Ælling, som blev til efter en helt speciel begivenhed:

»Jeg havde i nogle år lavet ænder ved at snitte dem i hånden og udstyre dem med ben af ståltråd. Men i starten af 60erne stoppede en politibetjent på Frederiksberg al trafik for at lade en lille andefamilie krydse vejen. Det var et særligt øjeblik, som inspirerede mig meget. Episoden er også foreviget på et pressefoto og en plakat, som gik verden rundt. Historien blev inspirationskilden til And og Ælling, som jeg nu kunne dreje på min drejebænk og som stadig fremstilles,« fortæller Hans Bølling.

Læs også:
7 designtips til dit hjem
Designer må spare op til sine egne møbler
Luksus på skrump i Milano
En lampe til avisen

I 1970 tog karrieren en ny drejning, idet han etablerede et samarbejde med japanske Tokai University European Center. Det betød, at han fik til opgave at tegne et japansk kulturcenter med tilhørende tehus og have i Vedbæk. I årene derefter lagde han desuden navn til Tokai University Kostskole i Præstø foruden en lang række andre byggesager.

Faktisk var japanerne så vilde med Hans Bøllings design, at han fik tilbud om at komme til Japan og etablere en møbelskole på øen Hokaido for Tokai University, men den hjemlige tegnestue og familien trak den anden vej.

Hans Bøllings design rummer en klassisk elegance, som japanerne er vilde med, og flere af hans ting eksporteres i stor stil til Japan. Ikke mindst bakkebordet i de nye retrofarver.

Selvom Hans Bølling ikke er nogen årsunge, har han bestemt ikke nogen planer om at stoppe karrieren.

»Tegnestuen er min hule, her har jeg et stort netværk med kunder og kolleger, og så elsker jeg at arbejde! En typisk dag på tegnestuen går med at tjekke andelslejligheder, der skal vurderes, og føre tilsyn med et lejlighedskompleks i Tåstrup.

Så skitserer jeg idéer, som jeg har fået i aftenens løb, og skriver breve til gamle venner. Bl.a. har jeg en ven og kollega arkitekt Jon Skakke, som jeg udveksler breve med hver 4. måned. Og så skal dagbogen selvfølgelig føres, som den er blevet hver dag siden 1948!« fortæller han med iver i stemmen.

Sidst, men ikke mindst, holder han lige så meget af fritiden, som altid tilbringes sammen med Søs, enten hjemme eller i sommerhuset. Heller ikke her ligger Bølling på den lade side: »Vi både cykler, vandrer, bader, fælder træer og laver mad, for vi elsker at arbejde sammen,« siger Hans Bølling.