Hjem til Ikea

Dit hjem det vigtigste sted i verden, er Ikeas budskab i det nye katalog, der trykkes i et oplag på 191 millioner eksemplarer, og ifølge Ikea er den største gratis tryksag i verden.

»Modern living« med hvide reoler og sofa-systemet Kramfors i forskellige kombinationer og farver. Den lilla sofa med chaiselong koster 6.448 kr. Fold sammen
Læs mere

Først lærte Ikea os selv at samle møblerne, så vi kunne få dem til en billigere pris. Siden gav det verdensomspændende møbelhus os »Demokratisk Design«, dvs. moderne designermøbler til priser, så alle kunne være med. Så viste de os køkkenvejen og gjorde det muligt at indrette køkkenet til hjemmets vigtigste rum, hvor vi til hverdag og fest kunne hygge med familie og venner. Gennem flere årtier har Ikeas indretningsarkitekter og stylister guidet os til nye idéer og måder at indrette os på, så vi kunne bo næsten som dem i de glittede boligmagasiner.

I det ny katalog, der denne weekend dumper ind ad brevsprækken i 1,3 millioner danske hjem, er stuen kommet i fokus. De første 70 sider af det 380 sider store katalog er forbeholdt indretning af stuen. Det er nemlig det rum i boligen, som folk helst vil forandre, viser en undersøgelse, som Ikea har foretaget forud for udgivelsen af kataloget. 7.000 forbrugere i syv forskellige lande er blevet spurgt. Undersøgelsen viste også, at over 40 procent udråber hjemmet til det, der siger mest om dem selv.

»Vores hjem viser, hvem vi er. Om vi er et levende, drømmende og tænkende menneske. Derfor betyder det meget, hvordan vi indretter os,« sagde Katarina Hansson ved præsentationen. Hun opfordrede forbrugerne til gøre op med boligmagasinernes stilrene indretning og i stedet skabe et hjem med et miks af nye og gamle møbler og masser af nips, der viser, hvem der bor her.

Inspirationen kan hentes i kataloget, der rummer over 1.000 nye varer fra en sart rosa lædersofa til stuen, og lyserøde reoler til teenagerværelset, til nye arbejdsborde med svungne metalben, Og så er der selvfølgelig masser af nyheder i tekstiler, tæpper, porcelæn og opbevaringskasser til at gemme rodet væk i. Hertil kommer 2.000 andre nye produkter, som dukker op i møbelhuset i løbet af efteråret og vinteren 2007-2008.

Man kan indrette sig i skandinavisk country-stil med stribet chaiselong, ternet lænestol og lyse birketræsmøbler. Eller i »modern living« med hvide højlakerede reolsystemer, sennepsfarvet flydesofa og lave sofaborde.

Ikea har altid sagt, at målet var lave priser, men her til efteråret er de sat yderligere en tak ned. På over 1.000 varer er prisen faldet med 15 procent. Det gælder bl.a. nogle af de strategisk velkendte produkter som skabe og kommoder, men også prisen på flere sofaer, madrasser og køkkenting er sat ned. Det er blevet billigere at købe nyt til den personlige indretning.@Tekst m. indryk:

Kataloget kan også bestilles på www.ikea.dk