Cecilie Moi Sindum: »Glem ikke æstetikken«

Norske Cecilie Moi Sindum tog til Danmark for at finde inspiration til sit arbejde med glasdesign – og endte med sin egen glasserie, som nyder en voksende succes.

Design af Cecilie Moi Sindum. Fold sammen
Læs mere
Foto: INSPIREBY

Idet kuperede landskab med smuk udsigt over Arresøen bor den norske glasdesigner Cecilie Moi Sindum, som efter snart 15 år inden for designbranchen har skabt sin eget ståsted med en stilren glasserie.

Atelieret ligger på øverste etage af boligen, hvor Cecilie Moi Sindum som mor til to sæt tvillinger kan gå og udnytte timerne i skabelsesprocessens ånd maksimalt, når hendes kæreste, Manolo, har afleveret drengene i børnehaven, og den italienske au pair-pige Jessica har kørt de to piger i legestue.

»Det føles lidt som at komme hjem at bo netop her i Danmark, da de store vidder og den naturskønne beliggenhed betyder meget for en nordmand som jeg,« siger Cecilie Moi Sidum, der bor sammen med sin halvt italienske kæreste, Manolo, som udgør den anden del i deres lille tomandsfirma.

»Baggrunden for at starte med mit eget firma har ikke voldt de store vanskeligheder, da jeg har en lang B2B-erfaring, dels inden for arbejdet med design af glas, men også med visuelt design fra et designbureau i Oslo gennem seks år,« fortæller Cecilie Moi Sidum. Hun arbejdede i fem år på Hadeland Glassverk, Norges største glasværk, som svarer til svenskernes Kosta Boda og danskernes Holmegaard Glasværk.

»Jeg har altid været meget fascineret af det æstetiske og selve processen med at skabe modeller i et holdbart design, som for mig har en altafgørende betydning, når man taler om bæredygtighed,« siger Cecilie Moi Sindum, som via jobbet på glasværket var vant til at håndtere store virksomheders bestillinger af diverse glas til deres domicil eller kunder.

Kunder, som gerne vil tilføre noget æstetik i deres hverdag ved at bruge elegante glasprodukter.

»Det har været spændende at få indblik i alle typer af glasproduktion, som jeg kan bruge aktivt i mit eget regi, hvor jeg altså i dag befinder mig i Danmark,« siger Cecilie Moi Sindum, der som ansat på Hadeland Glassverk fik lov af sin chef til at rejse til Danmark som et slags freelanceprojekt for at få nye impulser og udvikle sine kompetencer.

»Det endte med, at jeg flyttede til København, hvilket rent privat passede fint, da min søster allerede boede her. Desværre kom glasfirmaet ud i økonomisk stormvejr på grund af finanskrisen, og jeg mistede jobbet for syv år siden,« siger Cecilie Moi Sindum, der dog på daværende tidspunkt allerede flere gange havde flirtet med tanken om at blive herre i eget hus. Da det blev reelt, bakkede Manolo hende derfor 100 pct. op.

»Hans kommentar var blot – med et glimt i øjet – at nu kunne jeg jo omsider få lov at udleve min drøm om at stå på egne ben,« siger Cecilie Moi Sindum med et smil.

OG DET ER indtil videre gået rigtig godt med InspireBy – så godt, at London Design Museum Shop nu har taget hendes glasserie, der består af en osteklokke på en bund af egetræ, svungne glas og en matchende kande. Men den kan naturligvis også købes i udvalgte butikker over hele landet samt i Sverige og Norge.

Cecilie Moi Sindum tager løbende på messer for at holde sig orienteret om, hvad der sker i designfaget og for at møde potentielle kunder. Af andre projekter arbejder Cecilie Moi Sindum i øjeblikket på en udvidelse af Carrara Torano, hvor det bærende koncept er æstetikken, som hun personligt gerne ser integreret med tanken om bæredygtighed, som er meget oppe i tiden.

»For mig handler autentiske produkter om, at de har sjæl, nærvær og en personlig historie bag. Det er det, som i dag giver et produkt sin holdbarhed, berettigelse og levetid,« siger Cecilie Moi Sindum. Hun bakkes op af Manolo, som mener, at folk i dag gerne vil vise deres individualitet i indretningen.

»I dag er der langt flere end kun firstmovers, som gerne vil finde deres egen stil og bevidst går efter at sammensætte et personligt hjem af nyt design og gamle arvestykker – og derfor gerne vil tage vare på det unikke og eksklusive frem for bare at have standardglas fra IKEA,« siger Manolo, der ligsom Cecilie Moi Sindum understreger, at ting skal være smukke for at overleve i folks hjem i dag – ellers ryger det bare ud på et tidspunkt.