Studio FEM: »Design må gerne dele vandene«

De tre designere bag Studio FEM hylder de store designklassikere, men videreudvikler selv ideer med moderne teknologi.

Tre designstuderende Anders Engholm Kristensen, Sarah Cramer og Britt Rasmussen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Designgruppen FEM består – ret ulogisk – af de tre designere Sarah Cramer, Britt Rasmussen og Anders Engholm Kristensen. De har allerede gjort sig bemærket både i den danske og internationale designverden, og det er egentlig ret godt klaret, når de først er færdiguddannede møbeldesignere til december.

Navnet FEM opstod af, at de oprindeligt var fire i gruppen, og fordi de arbejder ud fra tanken om, at flere sammen giver en synergieffekt, så skulle to plus to give fem. Det ene medlem valgte dog at gå ud af gruppen, og det betyder nu bare, at de tre resterende må løbe lidt stærkere, når en plus to skal give fem.

»I designprocessen handler det tit om, hvordan man kan gøre noget bedre, eller hvordan man kan løse et problem, man ser. Man kan blive helt opslugt af en idé, og så kan man slet ikke lade det ligge, før man har fundet den rigtige løsning,« siger Britt Rasmussen, der er designkollektivets kunstneriske tænker og idégenerator.

For selv om de tre designere er fælles om projektet, har de ikke fundet sammen, fordi de gør tingene på samme måde. Tværtimod. Sarah Cramer har styr på tendenserne og kan lede deres design i en mere kommerciel retning, der imødekommer en efterspørgsel.

»Vi er ret heldige, at vi lige nu befinder os i en tid, hvor dansk design endnu engang er kommet i søgelyset internationalt, og der efterspørges nyt design,« siger Anders Engholm Kristensen og forklarer, at deres mål er at komme med en anderledes tilgang til det kommercielle marked – hvor der er blevet leget løsninger ind i designet.

ANDERS ENGHOLM KRISTENSEN har med sin fortid som håndværker i møbelbranchen styr på alt det håndværksmæssige. Det er ham, der har størst kendskab til materialerne og produktionen.

»Jeg laver fysiske mock-ups i værkstedet, som for mig er en af de vigtigste faser, da jeg i de fleste tilfælde skal have tingene i hånden for at se, hvad der virker,« forklarer Anders Engholm Kristensen, der dog ikke er mere hård håndværker end, at Sarah Cramer beskriver ham som den bløde stålmand.

»For os er det en god ting, hvis designet deler vandene – så ved vi, at det skubber grænser,« siger Anders Engholm Kristensen,

»Den udfordring, vi står over for i møbelbranchen, hvor vi gang på gang bliver målt i forhold til de gamle designere fra 1940erne, 1950erne og 1960erne, kan motivere mig. Der er ingen tvivl om, at det, der blev skabt i den periode, er noget helt specielt, der er værd at hylde. Men jeg synes også, det giver motivation at se, hvor langt yderligere vi kan drive det med de materialer og tekniske løsninger, vi har til rådighed i dag,« fortæller Anders Engholm Kristensen.

Waffle Sideboard er lavet med skydelåger i filt med en kerne af træ. Kommoden kan tilgås fra alle sider og er ligeledes æstetisk fra alle vinkler. Når lågerne trækkes rundt om de cirkelformede ender, skaber det et geometrisk mønster kendt fra japansk origami. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.