Ustraffet umenneskelighed

Tyske soldater i fangenskab snakkede og blev aflyttet. Deres samtaler er grundstammen i bogen »Soldater«. En gruopvækkende bog om umenneskelighed og tysk skyld.

Tyske piloter skød med vilje civile ned. Russiske krigsfanger blev systematisk sultet ihjel. Kvindelige slavearbejdere blev taget op i lastbiler og voldtaget. Man organiserede klapjagt på jødiske mænd, kvinder og børn, der alligevel skulle skydes. Jødiske børn blev sømmet fast på en dør. Jødiske kvinder og børn blev spærret inde i huse, hvorefter man satte ild på husene, så soldaterne kunne betragte dem som levende fakler. Allierede søfolk lod man drukne. Dette er nogle af de fortællinger, man finder i bogen »Soldater. Om krig, drab og død.« Bogen er et grundigt tysk forskningsarbejde, hvis hovedindhold er de talrige aflytninger, som britiske myndigheder foretog under og efter krigen af tyske soldater. Nu foreligger Sönke Neitzel og Harald Welzers sammenfatning og kommenterede gennemgang af disse tusindvis af sider afskrift af almindelige tyske soldaters dialog.

Rystende klart fremgår det af bogen, at soldaterne ikke havde moralske problemer med at myrde civile – og de var ofte med, også når SS førte an. Bogen klargør, at der ikke er tale om opdigtede historier. Vi er med disse samtaler inde i kernen af, hvad almindelige tyske soldater havde været med til.

I 1996 udsendte den amerikansk-jødiske historiker Daniel Goldhagen bogen »Hitlers villige bødler«, hvor han anklagede tyskerne for at lide af et specielt ondartet jødehad, der havde fået frit løb under krigen. Efterfølgende blev han af mange faghistorikere, også jødiske, kritiseret for at være fordømmende og for generaliserende. Det er et interessant forhold i denne nye bog, at forfatterne refererer til Goldhagen, men at de ikke lægger afstand til ham.

Samtalerne handler ikke så meget om udslettelsen af jøderne, og forfatterne forklarer dette med, at mord på jøder var så naturligt, at man ikke gad tale om det. Når jøder dukker op i samtalerne, er det, fordi det var noget usædvanligt, som når smukke jødiske piger, der kunne være blevet brugt til andet, blev skudt.

Det er ikke nogen nyhed, at Værnemagten var med til det værste. Det har man i tyske udstillinger og bøger, efter års tavshed, dokumenteret. Men alligevel er bogen rystende, fordi den rene sadisme og umenneskelighed er så tydelig. Det er klart, at alle soldater vidste, hvad der skete mod jøderne. Sönke Neitzel og Harald Welzer afslutter med tankevækkende kapitler om, hvorfor denne umenneskelighed udviklede sig i det tyske militær. Aflytningerne blev aldrig brugt til retssager, og ingen soldater blev straffet.

Forfettere: Sönke Neitzel og Harald Welzer
Titel: Soldater. Om krig, drab og død
Sider: 504