Svendsen er sulten efter alt

Der er klart lys over barndomslandet Skagen i Hanne Marie Svendsens »Himmelsten«, hvor hun også langer ud efter nutidens sommerhuskultur.

Himmelsen Fold sammen

Der er kærlighed til kysten, klitterne og det skarpe lys over hederne i Hanne Marie Svendsens nye bog, »Himmelsten«, som hun tilegner sin barndoms by, Skagen – og knap så stor begejstring for nutidens pizzariaer, varehuse og sommerhusliv med vin i papkrus og adgang forbudt-skilte. Der er både frø-, fugle- og evighedsperspektiv, når Hanne Marie Svendsen ser på Skagen, barndommens land, og det hele giver mening.

Forfatteren, der i 1960erne udgav faglitterære bøger og har skrevet en lang række romaner og noveller, hvoraf »Unn fra Stjernestene« fra 2003 står som et højdepunkt, bevæger sig her i »Himmelsten« ned i erindringen og op i et overordnet – visse steder kosmisk – perspektiv, hvor hun indkredser overgangen fra pige til kvinde, forholdet mellem hverdagslivet og fantasien og barndommens land som basis for forfatterskabet. Hun var tidligt sulten efter alt, især bøger, mennesker og oplevelser – i nævnte rækkefølge – og da digteren Jens August Schade engang lagde et æble i hendes ungpigehånd, følte hun øjeblikket som en indvielse til poesien og livet.

Udgangspunktet i bogen er en beskrivelse af tipoldefaren på heden med »nathimlen med kolde stjerner, angsten for helhest og strandvasker«. Han rejste ud i verden og solgte ud af sin jord til »spotpris og fremsynede spekulanter«. Hanne Marie Svendsen er optaget af »pragtfulde ord og rytmer«, og det mærkes i hendes velskrevne korte og længere tekster i »Himmelsten«, hvoraf fire har været trykt før.

Særligt novellen »I øjenhøjde«, hvor blandt andet en skildring af kvinder ved storvasken tegner sig skarpt og med en fin rytme, er fornem fortællekunst. Sløret trækkes gradvist til side, og som det hedder: »Virkeligheden har ingen konturer, men det har de billeder, man danner sig af den.«

Nysgerrighed, evne til refleksion og til at beskrive indtryk og drømmende forestillinger står centralt i bogen. Beskrivelse af verden er en overvindelse af angsten, og visse steder i erindringsskitserne og novellerne bringes tanken glimtvis hen på Selma Lagerløfs »Mårbacka«. Med fugleperspektiv over Skagen i »Zoom« er der udsigt til strandkanten med »rosenfarvet skum« på bølgerne, rovfuglenes kredsen og stilhed før torden, men også til hverdagsvirkelighedens larmende fremadstræben. I det store, evighedens perspektiv bliver man mindet om det enkelte menneskes korte tid på jorden. Som også Peter Seeberg var inde på det i sin roman »Ved havet«, hvor han erindrede os om, at menneskene fylder så lidt i strandens tid.

Hanne Marie Svendsen formår at forene beskrivelsen af det nære med det overordnede blik, forholdet mellem livet og kunsten, og tilsyneladende har hun masser af nysgerrighed tilbage og kronisk kærlighed til kysten. Det er fint fortalte erindringsskitser og billeder fra provinsen, som efterlader læseren med sult efter meget mere.

Forfatter: Hanne Marie Svendsen Titel: »Himmelsten – Erindringsskitser og billeder fra provinsen« Sider: 152 Pris: 180 kr. Forlag: Gyldendal