Når sex møder tomhed

Trude Marstein har skrevet et menneskeklogt og insisterende portræt af en kvindejægers psykologi.

Trude Marstein, forfatter. har skrevet en bog der hedder Weekend. den foregår i en enkelt weekend i juli i en norsk provinsby. den starter med at hovedpersonen ankommer til sin hjemby, ligesom den kvinde han stadig elsker forlader byen. historien bliver bragt videre af ikke mindre end 118 fortællere. hvor man får indblik i hver person. hun har vundet adskillelige priser. Fold sammen

En svimlende rus af mangedoblet livsfølelse og fornemmelse af nærmest ubegrænsede muligheder fylder den attraktive, praktiserende læge Ove Haugli, når han i god fysisk form kaster sig ud i sit dobbeltliv. Han er familiefar og en flink læge og kører begge dele på autopilot. Hverdagens trivialiteter kan umuligt være dét, livet handler om. Livsberuselsens bæger må fyldes helt op. Han er uhyre vågen over for kvindelig skønhed og sanselighed og fascineres af det æstetiske ydre og intens udstråling frem for det muligt smukke i det fælles, kontinuerlige liv.

Tidligt i norske Trude Marsteins væsentlige og insisterende roman »Hjem til mig« fornemmer man, at Ove bevæger sig på kanten af katastrofen, når han kan tilsidesætte hustruen Wenches varme og solide følelser. Der er ganske vist meget uldsok i hverdagslivet, men vi forstår, at også Wenche føler sig spærret inde i hverdagens opgaver og gerne vil have flere farver på paletten. Problemet er, at Ove, til trods for arbejde og faderrolle, bliver hovedkulds fascineret af mange kvinder og har mistet fodfæstet i realiteternes verden.

En af de kvinder, han nødigt vil give slip på under sin turbulente utroskabsodyssé, er karakteristisk nok en ung kvinde, der er som en omvandrende lykkepille for ham. Hans lidenskabelige energi afspores gang på gang. Ægteskabet opløses, og han må erkende, at også hans forhold til børnene glider ud mellem fingrene på ham som et stykke sæbe.

Det fine ved Trude Marsteins nådesløse portræt af en kvindejægers psykologi er indkredsningen af den gentagne psykologiske mekanisme, at hverdagslivet må suppleres med oplevelsen af intensitet i nye seksuelle relationer, og at baggrunden er tomhedsfølelse, distancefornemmelse, kaotiske følelser og manglende selvindsigt samtidig med, at Ove ikke er beskrevet som en afskyvækkende person, men som en mand, der ønsker det godt for sin familie og sine patienter. Som han et sted udtrykker det: »Jeg ville bare ønske, at jeg kunne mærke det hele stærkere, eller mærke det sammen med Wenche«.

Ove bliver fascineret af mange forskellige kvindetyper og har noget kamæleon-agtigt over sig. Han er imidlertid ikke uden skyldfølelse, men professionelt understimuleret og sent selverkendende. Han bliver fanget i konsekvenserne af sin manglende dybere værdsættelse af familielivet, sin utroskab og trang til bekræftelse.

Trude Marstein skriver livsklogt og fint med udpræget sans for modsætningen mellem den kortsigtede, egoistiske livshunger og den ærlige og rolige livsbegejstring med kontinuitet og empati. Vi ser i glimt naturbegejstring og fællesskabsfølelse som det positive modtræk til den febrilske trang til bekræftelse i de overfladiske forhold, de mange afsporinger. Gradvist arbejder bogen sig ind på den fortrydelse og de savn, hovedpersonen kommer til at opleve. Som det hedder et sted i bogen: »han savnede alle steder, alt«. Først da han nærmer sig pensionsalderen – og kroppen er knap så spændstig – ser han de værdier, der er gledet ud mellem fingrene. Måske kan den altomfattende tabsoplevelse bringe et nyt perspektiv på livet.

»Hjem til mig« er en væsentlig bog med stor menneskekundskab og vedholdende påpegning af værdien af empati og det lange, følelsesmæssige engagement.

Forfatter: Trude Marstein Titel: Hjem til mig Oversætter: Ninna Brenøe Sider: 456 Pris: 349 kr. Forlag: Tiderne Skifter.

Mød Trude Marstein på BogForum lørdag kl. 17, BogCaféen, og søndag kl. 13.30, Rød Scene