Livslede og lethedskraft

Hver bogsæson har sine lyrikdebutanter, men dobbeltdebutanter er en sjældenhed.

Bogcover. Fold sammen
Læs mere

Sådan en størrelse er Rasmus Ørndrup, der lanceres med to digtsamlinger i den samme bog: »Villa Ennui & Millefleurs«. Et godt argument for at lægge de to digtsamlinger frem ved siden af hinanden er den store forskel på produkterne.

I »Villa Ennui« er det, som titlen siger, »livsleden«, der spilles ud for fuld vrængende udblæsning med »livet som en stor opvask« og udråb af typen »Vi har desværre sparet din mor væk«, mens »Millefleurs« dyrker det, forfatteren kalder »lethedskraften« og hengiver sig til farven blå, blomsterne og drømmene om stilhed.

Der er masser af håndelag og belæsthed i Rasmus Ørndrups flerstemmige udspil, men måske også lidt for demonstrative armbevægelser og en tendens i retning af det søgte i »Ennui«-samlingens omgang med talemåder og velkendte citater. Når debutanten skriver »morgenstund har plombe i mund« bliver smilet en anelse anstrengt.