For os der elsker fodbold

Hvordan endte et legende menneske som Michael Laudrup på øretævernes holdeplads som fodboldtræner for en stak europæiske midterklubber? En ny bog sætter fokus på træneren Michael Laudrup.

I 1996 udgav Jakob Kvist bogen »Ambassadøren – En bog om Michael Laudrup«.

Og selvom der var blevet udgivet masser af danske fodboldbiografier før den, dannede bogen alligevel skole herhjemme for en lang række nye biografier om og af danske sportsfolk. »Ambassadøren« udmærkede sig ved at være et skridt væk fra de lidt årbogsagtige sportsbøger på det danske marked og hen imod den mere gennemresearchede, grundige, analytiske og velskrevne biografi, hvor både nationale og internationale kilder omkring den portrætterede kom til orde. »Ambassadøren« blev en kæmpesucces og er det stadig. Fordi det helt basalt er en god bog – langt bedre end eksempelvis Michael Laudrups selvbiografi »Mod Nye Mål« fra 1989 – og naturligvis fordi det hele handler om den danske spiller, der har haft det største internationale gennembrud i moderne fodbold.

Den enorme succes, som Michael Laudrup havde som aktiv spiller, har han dog ikke nået i sin efterfølgende karriere som træner – endnu. At Laudrups foreløbige trænergerning så alligevel er berettiget til en bog på mere end 500 sider, synes faktisk helt naturligt. For ét er, at han faktisk – sammen med Morten Olsen – er den mest succesfulde danske træner internationalt. Noget andet er, hvorfor han overhovedet er blevet det?

Laudrup opfattes af omverdenen som indbegrebet af Johan Huizingas »homo ludens« – det legende menneske, der elsker spillet med bolden, men ikke bryder sig om fodboldens politiske rænkespil, konflikter og intriger. Alt det, som arbejdet som fodboldtræner desværre også indeholder. Hvorfor ønsker Danmarks største fodboldspiller gennem tiderne at udsætte sig selv for det – og sætte sit ellers uplettede renommé på spil? Hvad er det egentlig, der er drivkraften i det menneske, der nu har prøvet at stå i spidsen for klubber som Brøndby, Getafe, Spartak Moskva, Mallorca og nu Swansea? Klubber, der med al respekt ikke klinger lige så stort som Juventus, Barcelona, Real Madrid og Ajax, hvor Laudrup som spiller høstede så stor respekt og anerkendelse?

Velkendt stof, unikt indblik

Det er dette, der er hele omdrejningspunktet i »Michael Laudrup – en gentleman i nye klæder« af Jonas Nyrup og Niels Pedersen. Bogen omhandler på den ene side de begivenheder, nederlag som sejre, som Laudrups trænergerning har budt på indtil videre, men forsøger nok så vigtigt, at gå bag om træneren Laudrup med de styrker og svagheder, der er bundet til ham som person. Kernen i det hele er de mere end 60 møder, som forfatterne havde med Laudrup, mens de alle boede på Mallorca, da Laudrup var træner der. Materiale, som så igen er suppleret med kommentarer fra andre aktører fra fodboldens verden.

Og det forløber et langt stykke hen ad vejen godt. Meget af det er ganske vist velkendt stof, hvis man ellers har fulgt lidt med i Laudrups karriere – eksempelvis hvorfor han blev træner, selv om han tidligere havde givet udtryk for, at det ville han ikke – men selve indblikket i Laudrups filosofi som træner og hvordan han løbende håndterer de problemer, der dukker op, er unikt. Og som sådan også bogens mest interessante del.

Det bliver til tider en smule fodboldnørdet, heldigvis, og forfatterne skal roses for ikke at jagte sensationerne og skandalerne, men hellige sig forsøget på at ramme det komplette billede af en spektalulær fodboldbegavelse. Samtidig er der givet plads til kritikerne – som eksempelvis dem, der ikke mener, at Laudrup har evnerne til at bliver træner i en storklub som Barcelona eller Real Madrid.

Manglende kronologi

Til gengæld må man så leve med, at især indledningen bliver en smule forvirrende, med spring i tid primært fordi samtalerne med Laudrup på Mallorca er så centralt et omdrejningspunkt for hele handlingen. Det er en smagssag, men jeg ville have foretrukket en ren kronologisk fremstilling, der altid fungerer godt i denne form for bøger. Samtidig sniger der sig også et par floskler ind i sproget. Altså sådan noget som »himlens tårer siler stille ned« og »Pedro Terrasa husker den 2. september 2011, som man husker en dag, hvor man får et fiskeben på tværs i halsen.« Godt så.

Det skal dog ikke kaste skår i glæden over et generelt set yderst gennemgribende og seriøst stykke arbejde af de to forfattere. Som de selv skriver i bogens forord, så kunne Michael Laudrup, da han fik bogprojektet præsenteret, ikke helt forstå, at nogen ønskede at skrive en bog om ham, mens han stadig var aktiv som træner. Det kan alle vi, der elsker fodbold nu godt. Laudrup er altid en god historie værd.

Forfattere: Jonas Nyrup og Niels Pedersen. Titel: »Michael Laudrup – en gentleman i nye klæder«. Sider: 527 Pris: 349 kr. Forlag: Bogkompagniet.