Musikredaktør: »Der er ingen tvivl om, at det er et kæmpe slag i hovedet på koncert- og musikbranchen«

Efter onsdagens pressemøde står spillesteder til at skulle lukke. Berlingskes musikredaktør giver en lynanalyse af, hvad det får af konsekvenser for en i forvejen presset branche.

Musikbranchen får svært ved at talentudvikle i takt med de nye coronarestriktioner, der gør det svært for bands at komme ud og spille koncerter, lyder det fra Berlingskes musikredaktør. Arkivfoto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Mette Frederiksen trådte ind i den grå spejlsal i Statsministeriet onsdag aften, var det med nyheden om flere coronarestriktioner i Danmark.

Tiltag, der skal mindske den stigende coronasmitte, særligt med henblik på at nedbringe udbredelsen af den nye omikronvariant.

En af de nye restriktioner kommer til at ramme særligt musik- og koncertbranchen hårdt. Fra fredag den 10. december skal alle begivenheder med mere end 50 stående personer lukkes.

Med andre ord: Koncert- og spillesteder kan ikke længere afholde stående koncerter.

Hvordan kommer det til at påvirke en i forvejen hårdt ramt branche? Berlingske har givet et kald til avisens egen musikredaktør, Michael Charles Gaunt, for at få hans vurdering.

»Der er ingen tvivl om, at det er et kæmpe slag i hovedet på koncert- og musikbranchen,« siger Michael Charles Gaunt.

Efter halvandet års undtagelsestilstand var man i koncertbranchen endelig kommet nogenlunde ud på den anden side af coronarestriktioner og nedlukninger, lyder det fra redaktøren. Ikke mindst symboliseret med sensommerens kæmpe The Minds of 99-koncert i Parken, hvor de cirka 50.000 billetter blev revet væk. For en stund virkede det, som om vi var tilbage til normale tilstande.

»På den måde er de nye restriktioner et stort tilbageslag. Et loft på 50 stående publikummer til indendørs koncerter betyder, at store dele af branchen igen må lukke helt ned. Med det følger en masse usikkerhed, indtægtstab og frustrationer,« siger Michael Charles Gaunt.

Bandet The Minds of 99 spillede for en udsolgt »Parken« i sensommeren 2021. Med de nye coronarestriktioner må man ikke samle flere end 50 stående personer til en begivenhed. Pr-foto Fold sammen
Læs mere

Musik- og koncertbranchen er et erhverv, der i forvejen har været ramt af store økonomiske tab på grund af nedlukninger og restriktioner. Nu står man igen i en situation, hvor store dele af branchen kommer til at gruble over, hvordan de skal betale deres regninger, lyder det.

»Hvis man kigger tilbage på 2020, så var der et gigantisk omsætningstab på koncertområdet, som lå på omkring 52 procent,« siger Michael Charles Gaunt. Meget blev dækket af hjælpepakker, men bestemt ikke alt.

I koncertbranchen havde man en formodning om, at når spillestederne åbnede igen, ville folk flokkes til koncerter. Det skete bare ikke i helt samme tempo, som man havde håbet. Michael Charles Gaunt vurderer, at publikums tilbageholdenhed blandt andet skyldes usikkerhed om, hvorvidt koncerterne ville blive aflyst eller ej. Nu sker det så igen, og derfor er det lidt, som om branchen bliver slået tilbage til start igen.

»Det er klart, det er frustrerende for musikbranchen. Er det noget, man bare skal vænne sig til? At man skal være i frygt for at blive lukket ned hver vinter? Det er ikke holdbart i længden. Og som musikfan og koncertgænger er det næsten ikke til at bære,« siger Michael Charles Gaunt.

Hvorfor er det vigtigt at kunne gå til koncerter?

»Det er et alment menneskeligt behov for fællesskab og samvær. I en tid, hvor alle sidder på skærmen så mange timer om dagen, så får det en særlig betydning, når mange mennesker mødes om den samme ting, det samme sted,« siger Michael Charles Gaunt.

Den næste tid kommer til at være svær for musikbranchen:

»De har været i den før. Det er noget, der trækker tænder ud,« siger Michael Charles Gaunt.