En fandens karl

Et liv uden passion er utilgiveligt, mener den amerikanske rapstjerne, P. Diddy, som efter at have erobret modebranchen nu også lancerer sin egen parfumelinje. Mød manden, der måske lige med undtagelse afselvironi har alt. Ikke mindst selvtillid.

Foto: Shapiro Fold sammen
Læs mere

Han er far til fem, musikstjerne, modedesigner, mangemillionær, maratonløber og af Time Magazine udnævnt som en af verdens vigtigste personer. Men da Versace for syv år siden holdt couture-show i Paris og Diddy, som dengang hed Daddy, arriverede med chauffør og entourage, var der alligevel tale om lidt usædvanlige couturegæster.

Endnu mere usædvanligt var det, da overtegnede, som havde svært ved at komme forbi dørdamen, fik en invitation stukket i hånden af rapperens chauffør med teksten »Monsieur Puff Daddys Guest«. Men forbindelsen mellem rap og luksusmode er nærmere, end man kunne tro. Bling-dillen, hvor tøj overstrøes med Swarovski-krystaller kommer fra hip-hopkulturen og er forlængst blevet mainstream.

P. Diddy finansierer stjernedesigneren Zac Posen og har udtalt, at han vil skabe USAs ledende luksusbrand. Fem gange i træk er han blevet blevet nomineret til det amerikanske moderåd CFDAs prestigiøse priser med sit eget herretøjsmærke, Sean Combs, der er opkaldt efter hans civile navn. I 2004 fik han Perry Ellis-prisen som bedste herretøjsdesigner.

Året efter kom han på banen med Sean by Sean tøj for kvinder, og samtidigt skabte han sin egen parfume, »Sean John«, som denne måned kommer i butikkerne i Danmark.

»Vi er ikke i modeverden for at være et forbipasserende hit. Vi er dybt engagerede i at ekspandere og vinde markedsandele, og vi vil benytte alle vores ressourcer for at sikre, at både kvalitet og design lever op til folks forventninger,« udtaler Sean Combs, som han kaldes i modeverden.

Det er i anledning af parfumens lancering, at Diddy giver interview under sin seneste koncert i Danmark, i den ikke spor coutureagtige Forum-hal, hvor han optræder med sin kontroversielle ven, Snoop Dogg. Hiphop-kulturen er nemlig der, hvor han har tjent sine mange millioner og opnået sin notoritet. Han har stiftet pladeselskabet, Bad Records og er producent på MTV.

Da han i 1999 blev involveret i et skydeopgør, lagde han fortiden bag sig og skiftede navn til P. Diddy. Og selv om han er draget på turné med the hood, og koncerten er præget af en rappers obligatoriske eder, må vi en svensker, en nordmand og M/S udsendte konstatere, at vi sjældent har mødt så venlige og professionelle mennesker.

Først får vi middag backstage, mens Diddy går rundt og inspicerer forholdene. Da koncerten går i gang i den rungende hal, og vi diskret holder os for ørene, får vi ørepropper. Da vi senere stiler efter »Unforgiveable«-cocktailen i et lille afgrænset rum med parfumedamer og grønne sponsordrinks, træder Diddy ind, iført en hvid t-shirt med teksten »Sean John Fight Team«. Han siger en rundskål og lader sig fotografere med et par ældre damer. Bagefter giver han en powertalk til den danske parfumechef.

Da vi forinden møder ham i omklædningsrummet fem timer efter at interviewet skulle have fundet sted på hotel dAngleterre er han ved at blive barberet af én af sine mænd.

»Luk døren, vær stille, tak. Jeg undskylder forsinkelsen. Men denne turné minder om Led Zeppelin eller Rollings Stones dage. Hver nat står vi på en ny scene, og så kører vi i ti timer til en ny by,« fortæller Diddy, mens MTv-kameraerne ruller for at optage seancen.

Og så holder du afterparty i hver by. Hvordan holder du til det?

»Jeg har iklædt mig den type persona som gamle patinerede rocknroll-grupper havde. Jeg sover tre timer per nat, og når jeg vågner begynder jeg at feste.«

Det lyder udmattende.

»Men der er ingen idé i at forsøge træne eller spise sundt på denne turné. Man kører for fuld tryk i 40 dage, og bagefter tager man hjem og hviler ud. Jeg fejrer livet på denne turné. Alt det man siger, at man skal undgå, har jeg gjort. Spist masser af fastfood, drukket, festet til daggry. Normalt er en hiphopkoncert to fyre og en pladespiller, og ikke en så stor produktion som denne. Men Snoop og jeg ville gøre noget særligt for fansene. Vi tjener ingen penge på denne turné.«

Hvem af jer har mest bagage, du eller Snoop?

»Jeg. Jeg har 60... nej, 72 kufferter.«

(En i crewet indvender : »79«.)

»Sorry. 79.«

Hvad tager du altid med på rejse?

»Hmm, nok min hovedpude i kashmir. Jeg er fan af Frank Sinatra. Folk ved ikke, at Sinatra aldrig sov, han tog bare små middagslure. 20 minutters powernaps. Jag er stolt over at tage powernaps her og der.«

Er din butler med på turnéen?

»Nej, ingen butler. Jeg efterlod ham derhjemme, da skemaet her er lidt for usammenhængende for en professionel butler. Han behøver hvile og tager sit job med stor alvor. Han kan begynde at diskutere med mig om, hvordan man skal leve for at præstere sit yderste. Men her bliver det bare til to-tre timers søvn per nat.«

Du er en af de bedste brandbuilders. Hvad stræber du efter?

»Jeg arbejder med en samfundsgruppe, som de fleste mennesker ikke interesserer sig for. Unge mennesker med et globalt perspektiv, de fleste firmaer har ikke tjek på dem. 16-34 år er min målgruppe, mand og kvinde. Jeg holder styr på, hvad de kan lide, jeg gør det ikke kun for pengene, men for at underholde dem. Jeg får dem til at lugte bedre, klæde sig bedre og danse bedre.«

Og nu kommer din parfume. Er det noget, du altid har drømt om at skabe?

»Ja, jeg var fyren, som altid blandede sin egen juice. Den slags, jeg ville have, fandtes ikke, så jeg blandede kirsebær, ananas og brombær. Jeg har villet blande duftene på samme vis.«

Hvilken slags mand, håber du, vil gå med parfumen?

»En leder. En, som vil gøre et statement. Jeg plejede aldrig bære cologne, da det lugtede af vammel gigolo. Jeg ville have en parfume, som dufter rent og elegant. Når jeg er på turné vil jeg, at min kvinde derhjemme skal kunne sove i min t-shirt og mærke min duft.«

Hvorfor er markedsføring så overseksuel?

»Jeg er en skorpion. Jeg er et seksuelt væsen. Hvis man sparkede min dør ind, ville man se mig med en pige på knæet og en anden i sengen. Jeg ville ikke blive forbavset, men svare: Det er sådan det går til. Jeg siger ikke, at det er min hverdag, men jeg har haft de erfaringer. På en beskyttet og sikker måde.«

Hvorfor anses kampagnen så chokerende i USA?

»Der er flere regler og formaninger. Jeg trives meget bedre med europæere, her er friere og mere passioneret. Man må udtrykke sig selv.«

Skal du flytte hertil?

»Skal jeg flytte herhen? Jeg kommer formentlig til at eje noget her, jeg vil bo over hele verden. Jeg har hjem i New York, Atlanta, Miami og LA. Jeg er fyren, som kan lide at flytte omkring og kende forskellige energier. Jeg må arbejde hårdt for at have mine mansions dekorerede, hvis nogen kigger ind til en drink.«

Bliver du aldrig træt af din grandiose livsstil?

»Nej, for jeg har balance. Jeg lever småt, og jeg lever stort. Jeg tager tilbage til ghettoen til min mors toværelses. Jeg skulle når som helst kunne vaske disse gulve. Jeg ved, hvordan man rengør toiletter, jeg plejede at gøre rent på toiletter og tankstationer. Jeg vaskede vinduer. Jeg vil stadigvæk være den bedste toiletrengører, som findes. Hvis du kommer hjem til mig og slår røven ned på et af mine toiletbrædder, vil jeg, at du skal føle, at det er det reneste toilet du nogensinde... du skal sidde dér og spekulere over, hvem som mon har gjort rent på toilettet.«

Savner du nogensinde toiletrengøringstiden, var livet lettere dengang?

»Jeg kan lide at være, hvor jeg er lige nu. Jeg elsker det. Jeg kan sætte mine børn i skole og give en million dollars til uddannelse. Jeg er nok en af de få mennesker, som er accepteret, hvor jeg end kommer. Jeg kan gå til en snobbet polomatch, og jeg kan tage til et bandestyret kvarter og skabe fred. Jeg kunne tage til Irak og klare mig. De respekterer mig på begge sider.«

Har du været i Irak?

»Nej.«

Hvordan se verden ud fra dit perspektiv, fra toppen af verden?

»Det er ikke noget særligt på verdens top. Menneskerne er ikke den bedste slags. De har ikke tilstrækkeligt hjerte og sjæl. Hvis de havde haft det, ville folk ikke dø i Afrika.«

Du rangerer som en af de 100 mest indflydelsesrige personer i Time Magazine. Hvad fortryder du i din karriere?

»Jeg har truffet nogle forkerte valg og gjort nogle fejltagelser, som alle andre. Men jeg er stolt over at kunne lære af mine fejltagelser. Min lærdom er at respektere alle, uafhængigt af status. Ham, som åbner døren for ham, som bærer mine tasker. Jeg forsøger at give dem alle samme respekt som en kongelig ville få.«

Din evne til at tjene penge, hvor kommer den fra?

»Det begyndte med, at jeg bad min mor om et par træningssko. Men hun havde ikke råd til at give mig det par, jeg ville have. Jeg så et ansigtsudtryk i hende, som jeg aldrig før havde set. Det var den første ting. Det andet var, da der var hedebølge i New York. Dem på den anden side af gaden havde en pool. Selv om de var mine venner, måtte jeg aldrig bade der. Julen kom. Da alle gaver var åbnede, bad min mor mig lukke øjnene og kigge ud gennem vinduet. Jeg havde en pool, som var tre gange så stor som deres. Jeg indså, at jeg var nødt til at begynde tjene penge, så jeg engang ville kunne give mine børn den samme følelse.«

Hvad er det dyreste, du har købt?

»Formentlig et hus. Jeg har skænket et familiemedlem en million dollars. Jeg har købt biler til min familie.«

Du er 37 nu. Hvis du havde haft lige så meget succes, da du var 20, ville du så have udviklet dig til en anden person? Ville du have flippet ud som f.eks. Britney Spears?

»For at sige det lige ud : Da jeg var 21, havde jeg tjent mine første 45 millioner dollars, så jeg var mere fremgangsrig, end de er nu. Det handler om opdragelse. Min mor ville have pisket min røv med mine 45 millioner dollars, hvis jeg ikke havde opført mig ordentligt. Hun ville bede mig om at komme ind her nu, tage mit tøj af og piske min røv. Hun ville aldrig acceptere, at jeg løb rundt som en gal. Britney er en ung kvinde, som har gået igennem meget, og hun behøver folk, som hjælper hende. Ingen er perfekt.«

Hvem har du tænkt dig at stemme på til det næste præsidentvalg?

»Ingen kandidat er ind til videre interessant. Jeg har fokuseret på at informere unge om, at de kan få indflydelse ved at stemme. Jeg ser det som en revolutionær handling snarere end en politisk. En politiker må gå på kompromis. Jeg ville aldrig klare det. Jeg ved præcis, hvad som er rigtigt, og hvad som er forkert.«

I New York City vedtog man for nylig en lov mod at bruge ordet »nigger«. Hvad mener du om det?

»Det er et negativt ord. Men det er vores ord. Ingen skal tage det fra os. Vi har gjort det til vores. For at være ærlig : Hvide kan ikke bruge det. Det er reglen. Det er vores eneste ord, så lad os bruge det.«

Til aller sidst skal du løbe maraton igen?

»Nej, jeg skal ikke løbe nogen maraton. Det gjorde for ondt i fødderne.«

Hiphoppens Ralph Lauren

For Sean »Diddy« Combs er det vigtigt at altid se så godt ud som muligt.

»En mand, som vil se godt ud og som plejer sig selv, er en voksen mand, som ved, hvad han vil. Og han har selvtillid nok til at gå ud og få fat i det i stedet for kun at jagte det.

Han er den nyeste generation af metroseksuel. Han er überseksuel, mere maskulin og selvsikker, men stadig chik og stilfuld,« udtaler Diddy, som selv var »dybt involveret« i at udvikle »Unforgiveable«-parfumen.

Kompositionen indeholder et titals forskellige dufte blandt dem siciliansk citron og marokkansk bergamotte og beskrives af Diddy som »eksplosiv og forførende, som var man lige trådt ud af sin G5 og hoppet over i sin Phantom.«

»En af de vigtigste grunde til, at jeg kaldte den »Unforgivable«, er, fordi jeg står ved, hvem jeg er, og hvad jeg repræsenterer. Man kan ikke tilgive nogen, som ikke står inde for sin person, så det repræsenterer styrke. At tro på sig selv er det samme som ikke at være undskyldende. Gør dine drømme til virkelighed og lev livet fuldt ud. For nogle er dette utilgiveligt. I så fald siger jeg, vær utilgivelig.«

Parfumen produceres i samarbejde med kosmetikgiganten, Estée Lauder, som ser de helt store forretningsmuligheder hiphop-entreprenøren.

»Han er et brand og en kulturel bevægelse. Enhver under 35 lytter til R&B og rapmusik. Hvad enten han er den mest talentfulde musiker eller ej, er han i centrum af musikkens kreative side. Unge mennesker ser ham som en livsstil. Han er hiphoppens Ralph Lauren,« udtaler Estée Lauders CEO, John Dempsey.

»Unforgiveable« lanceres imorgen i forskellige størrelser og udgaver. 75 ml eau de toilette koster 395 kr.