Anorektisk kvinde »reklamerer« for Milanos modeuge

En udsultet kvinde kigger ned på italienerne, mens modeller, modehuse og købere fejrer Milanos modeuge. Bag billedet står den italienske fotograf Oliviero Toscani, der er kendt for at bryde samfundets tabuer.

Oliviero Toscanis »Nolita« hænger på enorme plakater i forbindelse med modeugen i Milano og er også indrykket i store annoncer i italienske aviser. Det giver anledning til en ophedet debat om anorexi, og hvordan man kan tillade sig at udstille andre mennesker. Foto: Reuters Fold sammen
Læs mere
Blot et tyndt lag hud er strakt ud over Isabella Caros skellet, og hendes benede bag er plettet af psoriasis.

Mens åleslanke modeller denne uge defilerer op og ned ad Milanos podier, har fotografen Oliviero Toscani og modehuset Flash&Partners valgt at sætte fokus på modebranchens skyggeside med Isabella Caros nøgne krop, der hænger på kæmpe plakater i de fleste store italienske byer.

Nej til anoreksi, lyder teksten, med en skarp henvisning til modebranchen, der ikke ønsker at tage fat om problemet.

Det er ikke første gang, Oliveri Toscani stiller skarpt på et ømt emne.

For det italienske modehus Benetton stod han for billedet af en nonne i hvidt, der ømt kysser en sortklædt præst på munden. Et par bare baller stemplet med teksten: »HIV-positiv« og en fotoserie af amerikanske fanger på dødsgangen.

Et bredt ansvar
Toscani har gjort det til sin metier at bryde tabuer med sine fotografier. En af hans voldsomste var billedet af den AIDS-syge David Kirby, der lå på sit dødsleje omgivet af familien – et billede der kom frem inden sygdommen for alvor kom på dagsordenen.

»Jeg har interesseret mig for problemet i årevis, et tema, der er tabu for modebranchen, som AIDS var i sin tid,« siger Oliviero Toscani til avisen La Repubblica.

Når det gælder anoreksi mener Oliviero Toscani ikke, at modebranchen står med hele ansvaret.

»Det er et meget bredere problem, der vedrører alle medier, først og fremmest fjernsynet, der får modeller til at fremstå som rollemodeller,« siger han.

Der er til gengæld ingen støtte at hente hos foreningen for studie og forskning af anoreksi, Aba:

»En pige i sådan en tilstand burde være i terapi eller på hospitalet. Det har ingen positiv effekt på syge piger. Mange af dem kan tænke, at det er muligt at blive endnu tyndere og blive misundelige på den anorektiske model, der er fotograferet til en reklame,« siger foreningens leder Fabiola De Clercq til nyhedsbureauet ANSA.

Bevis du er sund
Kampagnen kommer på et prekært tidspunkt. Da man sidste år forbød sygeligt tynde kvinder at defilere i Madrid, nægtede den italienske modebranche at følge trop. Man lavede derimod en løs aftale om, at modehusene ikke må ansætte modeller under 16, og at modellerne skal bevise, at de er sunde med en lægeerklæring.

Flere designere tog positivt imod kampagnen. Giorgio Armani sagde til La Repubblica, at han var meget berørt af billedet og gerne vil lære kvinden på billedet at kende for at forstå sygdommen.

»Endelig en, der siger sandheden om anoreksi. At det ikke er modebranchens skyld, men et psykiatrisk problem,« lød det i går fra modeduoen Dolce&Gabbana.

Mens myndighederne og modebranchen diskuter skyld, kigger 31-årige Isabella Caro ned på fra bygningerne med øjne, der ser overdimensionerede ud i det indsunkne ansigt.