IT-komet sigter mod markedsværdi på 1,2 milliarder kroner: »Det viser vovemod og entusiasme«

Adform prissætter sit aktiesalg mellem 19 og 24 kroner, hvilket giver en markedsværdi på mellem 972 millioner kroner og 1,2 milliarder kroner. Investeringsøkonom kalder prisen relativ høj, men siger, at det ofte er tilfældet med vækstvirksomheder.

Adform blev stiftet i 2002 af Stefan Juricic (tv.), Jakob Toftgaard Bak (mf.) og Gustav Mellentin (th.) som kendte hinanden fra DTU. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto Adform

Den danske IT-komet Adform er klar til at gå på børsen 30. november og forventer at blive værdisat til over en milliard kroner.

Virksomheden, der laver digital infrastruktur til reklamebranchen, udbyder 46,5 mio. aktier til nye investorer til en pris mellem 19 og 24 kroner stykket ifølge prospektet, der kom ud mandag. Heraf er 39,47 mio. nye aktier, mens ejerne sælger knap syv mio. aktier. Med den pris forventer Adform at opnå en markedsværdi på mellem 972 mio. kroner og 1,2 mia. kroner – og at rejse 750 mio. kroner i kapital.

Gustav Mellentin, adm. direktør og medstifter af Adform, fortæller, at pengene fra børsnoteringen skal investeres i virksomheden og hjælpe den til at vokse sig større på nøglemarkeder som Tyskland, Storbritannien, Frankrig og USA. Inden for de næste tre til fem år forventer Adform en fordobling af den nuværende omsætningsvækst og en såkaldt EBITDA-margin på ca. 20 pct.

»Vi vil gerne fortsætte den flotte vækst, vi har leveret gennem de seneste år. Vi er blevet en betydeligt større virksomhed, og vi er oppe og bide skeer med nogen af de helt store virksomheder i verden. Vi mener, det er det helt rigtige tidspunkt at investere på for at kunne fortsætte væksten og blive den førende virksomhed inden for annonceteknologi til det uafhængige marked,« siger Gustav Mellentin til Berlingske.

Fra Nørrebro-kælder til børsen

Adform blev stiftet i 2002 af Gustav Mellentin, Jakob Toftgaard Bak og Stefan Juricic, som kendte hinanden fra DTU. Deres første kontor var i en kælder på Nørrebro, men senere har virksomheden udviklet sig til lidt af et væksteventyr, der endda er kommet bag på stifterne selv. Der har de seneste år været underskud på bundlinjen på grund af et øget fokus på vækst i salget, men tidligere – frem til 2014 – tjente selskabet penge.

I 2018 forventer Adform en omsætning på 68 til 69 mio. euro, svarende til godt 500 mio. kr.,  og den forventes at stige til 77,5-81 mio. euro – eller 575-600 mio. kr. – næste år. Samtidig forudser virksomheden dog et driftsunderskud på 3,5 til 4,5 mio. euro. i 2018, som forventes at stige til 15-16 mio. euro i 2019.

Gustav Mellentin forklarer, at det større driftsunderskud i 2019 skyldes, at pengene fra børsnoteringen skal investeres og ikke kommer til at give et afkast med det samme.

»Det er, fordi vi skal op på den store klinge, og det kræver nogle investeringer. Man sår det ene år og høster det andet år,« siger han.

»Vi er ikke den eneste softwarevirksomhed, der har leveret et underskud,« tilføjer han og peger på for eksempel Amazon og Zendesk.

»Det er jo et spørgsmål om at etablere den markedsposition og den forretningsmodel, der skal til, og så længe det går godt, er det rigtigt at investere.«

Børsnoteringen kommer på et tidspunkt, hvor flere danske virksomheder har udskudt deres børsdrømme på grund af uroen på aktiemarkedet. Det gælder blandt biotekselskaberne Symphogen og AntibioTx, mens også Goodvalley og Abacus Medicine har opgivet børsplanerne for i år.

Gustav Mellentin er imidlertid ikke bekymret over aktietumulten.

»Ja, markederne er ikke optimale, men et eller andet sted, så mener vi ikke, at det er dårligt tidspunkt. Det er meget færre børsnoteringer, vi konkurrerer med – vi er kun den anden børsnotering i Danmark i år – så på den måde er der mulighed for at få rigtig meget fokus på virksomheden,« siger han.

»Vækstpotentialet er der nu, og vi skal eksekvere på det.«

»Dyrt er dejligt, billigt er bøvlet«

Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet, siger, at Adforms ønskede aktiepris er relativ høj, men at det også kommer an på, hvad virksomheden formår at levere.

»Det viser vovemod og entusiasme og en tro på, at de kan levere det, der skal leveres for at blive succesfuld,« siger han.

»De har vel prissat børsnoteringen i forhold til det, de gerne vil – nemlig at vækste.«

Før man som privatinvestor kaster sig ind i Adforms børsventyr, anbefaler Per Hansen, at man tager en konservativ tilgang og ser deres første tid på børsen an. For eksempel er det væsentligt, hvor høj prisen ved børsnoteringen er, da det vil sige noget om tilliden til, at ledelsen kan levere på sine vækstambitioner.

»Man skal holde øje med »IPO«-prisen. Dyrt er dejligt, men billigt er bøvlet. Det er et stærkt signal,« siger Per Hansen.

IPO står for initial public offering – den engelske betegnelse for en børsnotering.

Adforms aktiesalg startede mandag, og virksomheden regner med at gennemføre salget senest. 29. november og begynde handel på fondsbørsen 30. november.