Hr. Møller får tab på nye skibe

Mærsk Mc-Kinney Møller risikerer ugentlige tab i million-klassen, når han får leveret nye bulkcarriers i løbet af 2009 og 2010. Seniorrederen bestilte personligt nye skibe for 1 mia. kr. sidste år, men siden er raterne styrtdykket og truer nu med at koste Mærsk Mc-Kinney Møller millioner.

Foto: Scanpix. Den økonomiske nedtur har fjernet en stor del af behovet for at få transporteret bl.a. olie og jernmalm.
Læs mere
Fold sammen
Skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller har udsigt til et personligt kæmpetab på grund af den voksende økonomiske krise.

For præcis et år siden bestilte seniorrederen to nye bulkcarriers til en pris på 1 mia. kr. på et koreansk værft, skibe som skibsrederen bestilte for sine egne penge.

Bestillingen omfatter to såkaldte capsize bulkcarriers, skibe der typisk sejler med korn, gødning, malm eller gods, og som hver er på 180.000 tdw.

Da Mærsk Mc-Kinney Møller besluttede sig for at bestille de to skibe, kunne han udleje skibene for op mod 200.000 dollar om dagen, og havde dermed udsigt til særdeles pæne afkast på investeringen.

Men siden bestillingen er raterne på bulkcarriers styrtdykket og nåede kort før jul et foreløbigt lavpunkt, hvor tilsvarende skibe blev udlejet til dagspriser på omkring 3.000 dollar.

Dårlige udsigter
Det enorme kursfald har gjort skibene så godt som usælgelige, og samtidig kan lejeindtægterne langtfra dække de omkostninger, som Mærsk Mc-Kinney Møller får ved at eje skibe.

Det første skib leveres i efteråret 2009 og det næste i starten af 2010, og selvom der er flere måneder til det første skib leveres, så er udsigterne til at fragtraterne stiger langt fra positive.

Ifølge Berlingske oplysninger skal de skibe, som Mærsk Mc-Kinney Møller har bestilt, have en daglig indtjening på mindst 32.000-35-000 dollar for at kunne dække omkostningerne til vedligeholdelse og besætning, samt dække afkastet af den milliard kroner, som Mærsk Mc-Kinney Møller har fundet frem fra sin personlige bankbog.

Mærsk Mc-Kinney Møller har ikke offentligt fortalt om sine overvejelser om, hvad der skal ske med de to skibe, som han får leveret i løbet af det næste år.

Rederier og værfter forventer, at den økonomiske nedtur fortsætter, og derfor er mange rederier i gang med at forhandle om at få aflyst eller omlagt deres bestillinger på nye bulkcarriers.

Det var mandag ikke muligt at få Mærsk Mc-Kinney Møllers kommentarer til, om han også forsøger at afbestille eller omlægge sin ordre på bulkcarriers.

Paradoksalt
At netop Mærsk Mc-Kinney Møller rammes af den økonomiske nedtur - og så endda på ejerskabet af to bulkcarriers er paradoksalt.

Det har alle år været den første og vigtigste lektie på A.P. Møller - Mærsk-skolen, at man købte op og bestilte nye skibe, når markedet var i bund og solgte, når markedet og dermed priserne var i top.

Det mantra forbrød Mærsk Mc-Kinney Møller sig imidlertid imod, da han bestilte de nye bulkcarrier på et tidspunkt, hvor fragtraterne var historisk høje - og hvor rederierne havde rekordmange nybestillinger på tilsvarende skibe.

Bestillingen af de to bulkcarriers skete, selv om A.P. Møller - Mærsk fem år tidligere havde droppet at sejle med bulkcarriers, en beslutning som Mærsk Mc-Kinney Møller dengang var lodret uenig i og som betød, at rederiet gik glip af fem års eksplosive stigninger på rater og skibspriser.

Desværre for Mærsk Mc-Kinney Møller valgte han selv at råde bod på rederiets fejl kort inden markedet faldt fuldstændigt sammen.

Mærsk Mc-Kinney Møller ejer i forvejen flere skibe, som sejler fast for familierederiet, ligesom han har andele i en række skibe.

Ejerskabet er dels en god investering, fordi skibene typisk sejler på faste langvarige kontrakter med A.P. Møller - Mærsk og dels attraktivt rent skattemæssigt, fordi skibsinvesteringerne giver store muligheder for at udskyde skattebetalingerne.