Boeings ulykkesfly fortsætter med at give investorer hovedpine

De amerikanske flymyndigheder bliver nu gransket for, om der skete fejl, da Boeings 737 Max 8 fly blev godkendt. Data fra den sorte boks viser, at der er »tydelige lighedstegn« mellem to flystyrt inden for et halvt år.

Det er fly som disse - Boeing 737 Max 8 - der har fået flyveforbud. Det er uklart, hvornår de kommer ud og flyve igen. Foto: Joe Raedle/AFP/Ritzau Scanpix.    Fold sammen
Læs mere

Der opstår i øjeblikket flere spørgsmål end svar om Boeings 737 Max 8 ulykkesfly, og sådan en usikkerhed er gift for enhver aktiekurs.

Hvor længe skal flyene være grounded? Er et softwareproblem skyld i de to styrt i Etiopien og Indonesien? Hvor meget koster det her, og hvor lander regningen? Og skete der fejl hos de amerikanske flymyndigheder, da de i sin tid godkendte Boeings bestseller fly?

Alt det prøver investorerne i øjeblikket at finde ud af, og igen mandag tynger det aktiekursen. Boeing er mandag faldet 2,4 pct og er hovedårsagen til, at eliteindekset Dow Jones Industrial Average åbnede i rødt, mens alle andre indeks er højere.

Aktien faldt også over 10 pct. i sidste uge, efter Max 8 flyet for anden gang på et halvt år var involveret i et flystyrt, hvor alle ombord mistede livet. Over weekenden kom det frem, at der er »tydelige lighedstegn« mellem ulykken i Etiopien 10. marts og et flystyrt i Indonesien i oktober, hvilket rejser spørgsmål om sikkerheden af Max flyene.

Derudover skriver The Wall Street Journal, at det amerikanske transportministerium nu undersøger USA's flymyndigheder - FAA - for, om der skete graverende fejl, da Boeings fly blev godkendt til brug. Der er rygter om, at Boeing selv udførte meget af sikkerhedsvurderingen, og ikke inkluderede fejl i softwaren i deres analyse.

Selskab Kurs Ændr. %

Softwarefejl undersøges

Kritikere har også pointeret, at det angiveligt svigtende software bare har været et plaster til at dække over andre fejl ved flyet, der ville have været for dyre at fikse. Det inkluderer, at Boeing opdagede, at 737 motorerne brugte for meget brændstof, og fly-producenten derfor valgte at installere nogle mere effektive motorer, der kan medføre at flyet bliver ustabilt i særlige situationer. Boeings ingeniører valgte angiveligt at løse problemet med motorerne med et softwareprogram, der hedder “Maneuvering Characteristics Augmentation System” eller bare MCAS.

Boeing siger selv, at flyene er sikre.

»Folk prøver at få forstå omfanget af problemet, og de store fokusområder er, hvor lang tid, og hvor svært det vil være for Boeing at rette MCAS'en (hvis det faktisk er problemet), og hvor meget det vil koste virksomheden at kompensere flyselskaberne og de afdødes familier,« skriver Robert Stallard, analytiker hos Vertical Research Partners, i en kommentar.

Vertical Research Partners skrev i sidste uge, at Max flyene formentlig ville have flyveforbud i to måneder, men Stallard siger nu, at det godt kan blive længere.

»Da der nu bliver sået tvivl om FAA's godkendelsesproces af Max flyene, kan vi godt se, at en to-måneders grounding kan vise sig at være en optimistisk vurdering. Vi vil fortsætte med at overvåge Max-situationen dag til dag og tilpasse vores forventninger efter behov,« skriver analytikeren.

737-serien er ifølge Bloomberg Boeings bedst sælgende fly og står for cirka en tredjedel af virksomhedens driftsoverskud. Boeing har grounded alle sine 371 Max fly, hvilket har ført til forsinkelser og aflysninger for passagerer.

Få Berlingskes Børsbarometer - hver dag


Hold dig opdateret med alt, hvad der sker på aktiemarkederne. Med Berlingske Business’ ugentlige aktieklumme får du det fulde overblik over finansmarkederne i ind- og udland og en analyse af, hvor finansmarkedet er på vej hen.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev bliver du klædt på til hele børsugen.


Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske mandag-fredag sender mig de seneste nyheder om aktier obligationer investeringer og status fra verdens børser. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke. www.berlingskemedia.dk/cookie-og-privatlivspolitik