Boeing-flyforbud rammer Norwegian på værste tidspunkt: »Det er voldsomt ubelejligt, men ikke livstruende«

Norwegian er i gang med at ryste en kæmpe gældspukkel af sig, så et flyveforbud og aflyste afgange er det sidste, det norske lavprisselskab har brug for. Havde det ikke været for en kapitalindsprøjtning på tre mia. norske kroner, så det sort ud for Norwegians overlevelse, siger aktiestrateg.

Det er denne type fly – en Boeing 737 MAX 8 – der har fået flyveforbud i Europa. Norwegian har 18 af den slags fly i sin flåde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix

Det er ikke nemt at være Norwegian i øjeblikket.

Gældspuklen er enorm, aktiekursen er næsten halveret siden nytår, og selskabet har måttet hente ekstra kapital hos en række norske rigmænd for at holde sig flyvende. I denne uge kom der så flere dårlige nyheder, efter at 18 af selskabets fly af typen Boeing 737 MAX 8 fik flyveforbud. Det skete i kølvandet på Ethiopian Airlines-styrtet ud for Nairobi i søndags, der dræbte alle 157 mennesker ombord. Det er anden gang inden for et halvt år, at den flytype styrter ned, hvilket har fået blandt andet den europæiske luftfartsmyndighed, EASA, til at indstille alle flyvninger med MAX 8-flyet.

For alle flyselskaber involveret, er det en uheldig situation, men særligt for Norwegian kunne forbuddet næsten ikke være kommet på et dårligere tidspunkt. Det norske lavprisselskab er nemlig i gang med en omfattende genrejsningsplan, der kan vende blodrøde minusser på bundlinjen til et overskud. Norwegian kom ud af 2018 med et underskud på 1,45 mia. norske kroner.

»Det her er voldsomt ubelejligt for Norwegian, men ikke på nogen måde livstruende,« siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank.

»Hvis man ser på, at de her fly er parkeret på landjorden, så er det ud fra mine beregninger en halv million kroner om dagen per fly, de mister i indtægter. Men det er selvfølgelig ikke helt så meget, fordi de ombooker passagerer, og alligevel får nogle indtægter. Der er dog ingen tvivl om, at det her skaber en voldsom effekt i Norwegians trafikprogram, at de pludselig står og mangler 18 fly, og at det vil føre til forsinkelser for mange passagerer.«

Få Berlingskes Børsbarometer - hver dag


Hold dig opdateret med alt, hvad der sker på aktiemarkederne. Med Berlingske Business’ ugentlige aktieklumme får du det fulde overblik over finansmarkederne i ind- og udland og en analyse af, hvor finansmarkedet er på vej hen.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev bliver du klædt på til hele børsugen.


Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske mandag-fredag sender mig de seneste nyheder om aktier obligationer investeringer og status fra verdens børser. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke. www.berlingskemedia.dk/cookie-og-privatlivspolitik

Norwegian er ikke forpligtet til at give rejsende erstatning, fordi flyveforbuddet betragtes som ekstraordinære omstændigheder. I stedet kan passagerer på aflyste fly ombooke eller bede om en refundering, hvilket i sidste ende vil give øgede omkostninger. Derudover er selskabet tvunget til at lease fly til at dække hullerne i flyveplanen, og med kort varsel kan det godt blive en dyr affære.

»Flyveforbuddet vil komme til at koste noget, men slet ikke nok til at bringe Norwegian tilbage i en situation, hvor man lige på kort sigt skal frygte for selskabets velbefindende,« siger Jacob Pedersen.

Tonje Næss, senior kommunikationsrådgiver i Norwegian, forklarer også, at de vil sende regningen videre til Boeing, der er leverandør af MAX 8-flyet. Alligevel er investorerne blevet nervøse over flyveforbuddet og Norwegian-aktien, er i denne uge faldet næsten ti pct. Også Boeing har fået kursklø, og aktien er på bare to dage dykket 11 pct.

Selskab Kurs Ændr. %

Selskab Kurs Ændr. %

Reddet af rigmand

Norwegian-aktien var allerede i knæ, inden de 18 MAX 8-fly blev grounded. Siden sin top i en kurs på 217 norske kroner i 2015 er aktien faldet cirka 75 pct. til en kurs på 55 kroner. Alene i 2019 har aktien fået barberet 45 pct. af. Investorpessimismen kommer efter stigende bekymringer om selskabets hurtigt voksende gæld, der er vokset fra 1,58 mia. norske kroner i 2009 til 33,36 mia. i 2018. Gælden har primært været brugt til at finansiere en af de hurtigste vækstspurter i nyere flyhistorie med en gigantisk ruteudvidelse og køb af mange nye fly.

Men kometvæksten var ikke nok til at triumfere i på det europæiske flymarked, hvor hård konkurrence pressede billetpriser over hele linjen. Samtidig blev Norwegian ramt af ordreforsinkelser på de nye fly og problemer med motorer fra deres leverandør Rolls Royce, hvilket medførte aflysninger, flyforsinkelser og dyr kompensation til passagererne.

Efter et mislykket forsøg på at blive overtaget af International Consolidated Airlines stod det i januar klart, at Norwegian havde akut brug for flere penge til at holde sig flyvende. Derfor annoncerede selskabet en aktieudvidelse på tre mia. norske kroner, der var garanteret af blandt andet den norske rigmand og skibsreder John Fredriksen.

»Uden den ekstra kapital, så havde situationen i dag været ualmindelig alvorlig,« siger Jacob Pedersen.

»Men nu har de lige fået tre mia. norske kroner i kassen og har hænderne fulde med at dreje på alle håndtag for at forbedre udviklingen og ændre en situation med blodrøde tal til overskud. Så aflysningerne er et dybt forstyrrende element, men ikke noget der kommer til at afspore alle de initiativer, som Norwegian har i gang i i øjeblikket,« tilføjer han.

Blandt andet er Norwegian i gang med at lukke underskudsgivende ruter, sælge fly fra, aflyse ordrer og finde joint ventures.