Norwegian får kursklø efter kapitalrejsning - falder 30 pct.

Det gældsplagede flyselskab Norwegian dykker på børsen tirsdag efter nyheden om, at selskabet bliver nødt til at rejse 2,3 mia. kroner gennem en nytegning af aktier.

NORWEG AIR SHUT-KPI/
Norwegian bliver nødt til at rejse ny kapital for ikke at bryde sine låneaftaler. Arkivfoto: Reuters/Johan Nilsson/TT News Agency/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Norwegian Air Shuttle får tæsk på børsen i Oslo tirsdag morgen, efter at flyselskabet meddelte, at det vil rejse tre mia. norske kroner ved at udstede nye aktier for at polstre den gældsplagede virksomhed.

Aktien dykkede 30 pct. ved åbningen og blev handlet i den laveste kurs siden 2012. I den første halve time af tirsdagens handel har aktien dog rettet sig en smule og er nede 15 pct. i en kurs på 119 norske kroner. Det betyder, at Norwegians markedsværdi er faldet 1 mia. norske kroner til omkring 5,4 mia. kroner.

Selskab Kurs Ændr. %

Kapitelrejsningen er fuldt dækket og garanteret af blandt andet den norske rigmand og skibsreder John Fredriksen, og samtidig har Norwegian-chefen Bjørn Kjos og bestyrelsesformand Bjørn H. Kise forpligtet sig til at tegne for 264 mio. kr. gennem selskaberne HBK Holding AS og Sneisungen AS.

»Norwegian er presset. Det er ikke kun selskabet, som ønsker at sælge aktier, men også IAG, som i sidste uge meddelte, at de skal af med deres beholdning. Private investorer bør være klar over, at risikoen er meget stor. De, som endnu ikke er investorer, bør forblive passive på sidelinjen og lade kursen rase ud og afvente tegningsbetingelserne. På kort sigt er der intet, der tyder på, at det er risikoen og umagen værd at gøre anderledes,« skriver Per Hansen, investeringsøkonomi Nordnet, i en kommentar.

Tirsdagens store fald kommer efter, at Norwegian aktien også fik hug i sidste uge og faldt mere end 20 pct., da British Airways' moderselskab International Consolidated Airlines (IAG) opgav en storstilet plan om at købe det gældsplagede flyselskab. Derudover sagde IAG, at det vil sælge sin 3,9 pct. ejerandel i Norwegian. IAGs beslutning skabte frygt for at, Norwegian ikke ville have nok penge til at overholde de betingelser, som banker opstiller for fortsat långivning, og som kan påvirke kreditvurderingen.

Pengene fra aktieudstedelsen skal blandt andet bruges til at få styrket kapitalgrundlaget og give mere finansiel fleksibilitet, oplyser selskabet.