Højtflyvende nordmænd har store hovedbrud

Erhvervsredaktør Peter Suppli Benson Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Vores norske venner vrider hjernen. Og nej, vi taler ikke om håndbold.

Det handler om Bjørn Kjos og co., altså folkene bag det fremadstormende lavprisluftfartsselskab Norwegian.

Som danskere og som flypassagerer har vi vænnet os til igen og igen at se de hvid-røde fly på himlen over Danmark.

Intet flyselskab har haft den samme vækst som Norwegian, og det ligger i hvert fald fast, at drømmene har været højtflyvende.

Noget andet og meget mere kedeligt er virkeligheden.

En sådan grå og kedelig mandag, hvor sommerferien kan virke langt væk, og hvor lysten til en smuttur til en af Europas storbyer måske er stor, men hvor få faktisk køber billetten – det er også virkelighed for et selskab som Norwegian.

Disse dage er ikke bare grå for Norwegian. Nogle analytikere mener, at udsigten for selskabet er nærmest sort, og at Bjørn Kjos og hans medinvestorer har mere end travlt, hvis de skal redde selskabets selvstændighed.

Forklaringen er ikke, at selskabet er vokset så hurtigt i løbet af så kort tid, at man nu hører til sværvægterne i branchen. Forklaringen er, at man for en stor dels vedkommende har gjort det for lånte penge.

Der er blandt andet hentet nye penge via udstedelse af nye aktier på børsen og ved, at man har udstedt virksomhedsobligationer.

At låne sig til vækst har den indbyggede udfordring, at der er en regning, der skal betales. En anden udfordring er långiverne, som i dette tilfælde har stillet krav til, hvor stor egenkapitalen til enhver tid skal være i Norwegian.

Egenkapitaler er altid en sær størrelse, som kan reguleres op og ned via forskellige opgørelsesmetoder.

Tilbage står dog, at analytikere siger, at Norwegian risikerer at bryde lånekravene – måske sågar i løbet af få dage.

Og så er der »gribbene«, som svæver omkring Norwegian.

For selv om mange har travlt med at tale sort om Norwegian, kan ingen tage fra Bjørn Kjos, at han har skabt en vækstmaskine af dimensioner. Det har ikke mange gjort før ham. Mens en stribe europæiske flyselskaber er bukket under, har han fundet en niche, udbygget den og har store ambitioner.

Den formel er interessant for konkurrenterne, enten fordi de har lyst til at købe Norwegian for at fjerne en konkurrent eller for at få adgang til en regulær vækstmaskine.

Det forhold skal man læse med ind i vurderingen af Norwegian – for eksempel når man ser på selskabets aktieudvikling i sidste uge.

Torsdag styrtdykkede selskabets aktie med godt 20 pct. Derfor kunne man tro, at alt var dommedagssnak for Norwegian, men bag faldet gemte sig meldingen fra en af selskabets store aktionærer, IAG. De lod forstå, at de nu ville sælge ud af deres aktier.

I virkeligheden er det spillet bag udmeldingen, der er mest interessant. IAG ejer blandt andet British Airways og har længe bejlet for at købe eller gå sammen med Norwegian. Trods flere forhandlinger er det ikke lykkedes, fordi Bjørn Kjos helst ikke vil sælge og i hvert fald vil have en højere pris for sine aktier.
Så IAG spiller nu det hårde spil, og deres udmelding om et salg og stop for forhandlinger var netop mest af alt en del af forhandlingen.

Tilbage står Norwegian med stor gæld. Pressede lånebetingelser og en satsning på fjernruter, som er dyr og farlig. Derfor kan alt ikke køre videre som nu, men Bjørn Kjos har hidtil været en mester i at finde løsninger, og det sandsynlige er, at han må bøje sig og finde en partner til at holde væksteventyret flyvende.

Peter Suppli Benson er erhvervsredaktør på Berlingske