Kursklø til Boeing efter ulykke: »Det lugter af storpolitik«

Boeing bliver ramt hårdt på aktiemarkedet, efter at et fly søndag styrtede ned i Etiopien. Det er det andet Boeing 737 Max 8-fly, der er styrtet ned inden for et halvt år, og det har blandt andet fået Kina til at holde alle fly af den type på jorden. Situationen spidser til for Boeing, eftersom flere andre lande og flyselskaber følger trop.

Det er endnu uvist, hvad der førte til flystyrtet i Etiopien søndag. Fold sammen
Læs mere
Foto: MICHAEL TEWELDE / AFP

»Hvis et selskab i Danmark havde samme værdi, som Boeing-aktien faldt i går, ville det være landets fjerdestørste virksomhed,« lyder det fra Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

Boeing-aktien faldt 13 procent ved det amerikanske aktiemarkeds åbning i går og endte børsdagen med et fald på lidt over fem procent. Virksomhedens samlede værdi faldt på en enkelt handelsdag næsten 13 milliarder dollar – svarende til omkring 85 milliarder kroner.

Det skete i kølvandet på en flyulykke med Boeings nye satsning, 737 Max 8. Alle 157 passagerer omkom, da flyet styrtede ned, kort efter at flyet var lettet i Etiopien. Uheldet var det andet med Max 8-modellen på under et halvt år.

Særligt Kina var hurtig til at råbe vagt i gevær. De groundede alle Boeing-fly af samme type kort efter uheldet – hvilket skabte ringe i vandet.

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank

»Jeg tror ikke, at Kina har nok pondus. De fleste øjne i luftfartsbranchen kigger mod USA og håber på, at de amerikanske luftfartsmyndigheder finder ud af, hvad der er op og ned i sagen.«


Jacob Pedersen mener, at det bunder mere i storpolitik end reel flysikkerhed.

»Det lugter af storpolitik, når Kina så tidligt i forløbet går ind og grounder alle flyene. De er midt i en handelskrig med USA, hvor der ikke er tvivl om, at Kinas massive indkøb af Boeing-fly kan have noget at sige. Ved det første styrt med Max 8eren sidste år kom det frem, at der var nogle problemer med flyet i dagene op til,« siger han.

Flere har fulgt Kina, men ikke Danmark

Flyselskabet, hvis fly søndag forulykkede, Ethiopian Airlines, har indstillet al flyvning med Boeings 737 Max 8-model.

»Jeg tror ikke, at Kina har nok pondus. De fleste øjne i luftfartsbranchen kigger mod USA og håber på, at de amerikanske luftfartsmyndigheder finder ud af, hvad der er op og ned i sagen,« siger Jacob Pedersen.

Få lande har valgt samme tilgang til sagen som kineserne:

Luftfartsmyndighederne i Singapore og Indonesien har fulgt trop med Kina og beordrede stop for flyvning med flytypen. Det samme har australske myndigheder her til morgen ifølge Reuters.

Blandt de luftfartsselskaber, der uafhængigt af myndighederne har besluttet at holde flyene på jorden indtil videre, er ifølge CNN mexicanske Aeromexico, argentinske Aerolíneas Argentinas, sydafrikanske Comair Airways, sydkoreanske Eastar Jet og Cayman Airways fra de caribiske Caymanøer.

Max 8-flyene bruges fortsat i danske lufthavne, skriver Ritzau, da man hos Trafikstyrelsen ikke har kapacitet nok på myndighedsniveau til fagligt at kunne vurdere situationen.

Men relevante sikkerhedsmyndigheder har godkendt flyene, så de har ingen grund til at antage det værste.

»Alle trafikfly er certificeret af et system eller en myndighed. I det konkrete tilfælde har denne flytype blandt andet en FAA-certificering og en Easa-typecertificering,« siger kontorchef Michael Dela til Ritzau.

Investorer frygter forsinkelser

Det store fald i Boeing, der er det største fald hos den amerikanske flyproducent de seneste 18 år, skyldes ifølge Jacob Pedersen investorernes frygt. De er bekymrede for, hvilken betydning usikkerheden kan få.

»Hvis der kommer forandringer i eksempelvis flyets design, vil det betyde, at nogle af ordrerne på de nye fly kan blive udskudt eller endda annulleret,« siger han.

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank

»Det er ikke sikkert, at flyselskaberne vil kunne tilbyde kunderne de hidtil planlagte ruter – og det kan for nogle flyselskaber, der har købt mange fly, betyde, at de bliver nødt til at nedtone deres vækstplaner.«


Det ville være en mavelanding af dimensioner for Boeing, hvis eneste reelle konkurrent, Airbus, har et lignende fly, A320neo.

Det udfylder stort set det samme behov hos flyselskaberne som Boeings 737 Max 8.

Derfor vil forsinkelser i leveringen være et hårdt slag for de kunder, der har planlagt fremtidige ruter med udgangspunkt i nye Boeing-fly.

»Der er ingen tvivl om, at forsinkelser vil være med til at afspore nogle planer. Det er ikke sikkert, at flyselskaberne vil kunne tilbyde kunderne de hidtil planlagte ruter – og det kan for nogle flyselskaber, der har købt mange fly, betyde, at de bliver nødt til at nedtone deres vækstplaner,« siger Jacob Pedersen.

Det indonesiske flyselskab, Lion Air, hvis fly styrtede ned tilbage i oktober, overvejer nu i stedet at skifte til Airbus A321neo, der er omtrent samme størrelse, som Boeings 737 Max 8.
Det skyldes de potentielle forsinkelser af allerede bestilte fly og den generelle tillidskrise, som Boeing står i på nuværende tidspunkt, skriver Bloomberg.

Boeing opdaterer software

Boeing har meldt ud, at de vil opdatere softwaren på de omdiskuterede fly.

»Softwareopdateringen vil blive implementeret på tværs af 737 Max-styrken i løbet af de kommende uger,« oplyser flyproducenten ifølge Reuters.

Det sker, få timer efter at den amerikanske luftfartsmyndighed, Federal Aviation Administration, meddelte, at den vil kræve ændringer i datasystemerne på Boeing 737 Max 8 inden april måned.

I udtalelsen nævner Boeing ingen sammenhæng mellem søndagens ulykke og den kommende softwareopdatering, men flyproducenten udtrykker medfølelse med de pårørende til de 157 dræbte.