Gældsplaget Norwegian sikrer sig milliardstor livline – men fortsætter jagten efter ny bejler

Norwegian fik hug på børsen tirsdag efter det hårdt pressede flyselskab meddelte, at det vil rejse tre milliarder norske kroner i kapital for at overholde sine gældsforpligtelser.

På et pressemøde tirsdag indikerede Norwegian-chef Bjørn Kjos, at selskabet stadig er åben for mulige bejlere, men at der ikke er nogen konkrete forhandlinger i gang lige nu. Foto: Heiko Junge/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det gældsplagede flyselskab Norwegian sikrede sig tirsdag en omgang livsnødvendig kapital til at polstre virksomheden, mens den leder efter en ny bejler, efter International Consolidated Airlines (IAG) i sidste uge opgav en storstilet overtagelsesplan.

Lavprisselskabet vil gennem en ny aktieudstedelse rejse tre mia. norske kroner, svarende til 2,3 mia. danske kroner, til at sikre, at virksomheden ikke overtræder sine lånebetingelser hos bankerne. Kapitalrejsningen er garanteret af blandt andet den norske rigmand og skibsreder John Fredriksen, og samtidig har Norwegian-chefen Bjørn Kjos og bestyrelsesformand Bjørn H. Kise forpligtet sig til at tegne for 343 mio. norske kroner i alt.

Selv om om en aktieudvidelse i høj grad var ventet, var de tre milliarder mere end investorerne havde regnet med, og aktiekursen fik med det samme tæv, da handlen åbnede i Oslo. Til at starte med var den nede 30 pct. – det største fald for Norwegian nogensinde – men i løbet af dagen rettede den sig til et fald omkring 15 pct.

Selskab Kurs Ændr. %

»Når et selskab med en børsværdi på omkring seks mia. norske kroner skal ud og hente tre mia., er det rigtig mange penge i forhold til værdien af selskabet,« pointerer Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank.

»Det er rundt med hatten i hånden til investorerne. Man har så fået nogle tilsagn, men det skaber stadig en usikkerhed om Norwegians fremtid, at man pludselig står et sted, hvor det her bliver nødvendigt,« tilføjer han.

Åben for nye bejlere

Det stod klart allerede i sidste uge, at Norwegian havde brug for ekstra kapital, da British Airways-moderselskabet IAG trak stikket til en omfattende overtagelsesplan, der havde været otte måneder undervejs. IAG havde to gange lagt bud ind hos nordmændene, men begge gange afslog Kjos, fordi han synes, at prisen var for lav.

Men selv om Norwegian nu har sikret frisk kapital til at holde sig flyvende for en stund, har det ikke slået salgsplanerne helt ihjel. På et pressemøde tirsdag indikerede Norwegian-chefen, at selskabet stadig er åben for mulige bejlere, men at der ikke er nogen konkrete forhandlinger i gang lige nu.

»Jeg kan ikke sige hvem, men jeg kan sige, at der er mere end en interesseret part, der har kontaktet os,« sagde Bjørn Kjos på pressemødet ifølge Bloomberg.

Derudover bekræftede Kjos, at andre former for partnerskaber stadig »absolut er på bordet,« og han håber, der vil komme en afklaring på det allerede i første kvartal.

Kommerciel succes, men finansiel fiasko

Lufthansa har før antydet, at det overvejede at lægge et bud ind, men har ikke officielt meldt nogle gifteplaner ud. Ifølge Jacob Pedersen skal man heller ikke udelukke et tredje bud fra IAG, der potentielt kunne gå igennem, hvis Norwegian bliver presset nok. Norwegian sagde tirsdag, at det havde et driftsunderskud på 3,8 mia. norske kroner i 2018 og en omsætning på 40,3 mia. Det fulde regnskab for fjerde kvartal kommer 7. februar.

»I sidste ende handler det kun om pris. Jeg er overbevist om, at et bud godt kan komme igen. Norwegian som forretning og brand er stærk. Det er en kommerciel succes, men i øjeblikket en finansiel fiasko,« siger han.

»Og der ligger en næsten urimelig tung opgave foran Norwegians ledelse lige nu, fordi investorerne kunne have fået en hurtig gevinst ved et salg. Nu er det så op til ledelsen at vise, at den værdi investorerne kunne have fået ved et salg, kan man faktisk selv skabe,« tilføjer han.

33 mia. gældsbjerg

Norwegian har længe været plaget af et kæmpe gældsbjerg, der er vokset fra 1,58 mia. norske kroner i 2009 til 33,36 mia. i 2018. Gælden har primært været brugt til at finansiere en af de hurtigste vækstspurter i nyere flyhistorie med en gigantisk ruteudvidelse og køb af mange nye fly.

Men kometvæksten kom samtidig med, at hård konkurrence på flymarkedet i Europa pressede billetpriser over hele linien, hvilket gjorde det sværere for Norwegian at tjene sine investeringer hjem. Samtidigt blev det norske flyselskab ramt af ordreforsinkelser på de nye fly og problemer med motorer fra deres leverandør Rolls Royce, hvilket medførte aflysninger, flyforsinkelser og dyr kompensation til passagererne.

Selskab Kurs Ændr. %

For at håndtere gældspuklen har Norwegian lanceret en omfattende spareplan og meddelt, at det vil lukke flere underskudsgivende ruter, sælge fly og forsøge at hente kompensation hjem fra Rolls Royce.