Vigga vil vende børnetøjsbutikken på hovedet

Børnetøjsdesigneren Vigga Svensson er begyndt at sælge sine selvdesignede varer på abonnement. Visionen er, at konceptet skal få spædbørnsforældre til at gentænke deres prioriteter, indkøbsvaner og økonomi.

Børnetøjsdesigneren Vigga Svensson designer og producerer børnetøj, som sælges til kunderne på månedsabonnement. Når barnet er vokset ud af tøjet, sendes tøjet retur og bliver genbrugt af nye kunders børn. Foto: Sophia Juliane Lydolph Fold sammen
Læs mere

Man kan kalde det deleøkonomi. Man kan kalde det abonnementsøkonomi. De nye forretningsmodeller stormer frem i disse år, og nu er turen kommet til tøjbranchen. I hvert fald er børnetøjsdesigneren Vigga Svensson klar med et nyt koncept, der kræver, at kunderne lægger deres forbrugsvaner helt om.

Konceptet er en abonnementsordning, hvor forældre betaler 359 kroner månedligt. Til gengæld får de løbende tilsendt tøj til barnet og det i størrelser, der matcher barnets alder. Kunden skal returnere tøjet efter brug, så det kan genbruges, eller cirkuleres, som Vigga Svensson betegner det. Tøjet er designet og produceret af Vigga Svensson efter de mest bæredygtige og allergifri koncepter.

»Forældre skal købe i omegnen af otte nye garderober i de første to år, fordi barnet vokser så meget. Det er dyrt. Forbrugerrådet har regnet sig frem til, at det i det første år kan koste 20.000 kroner. Det er svært at få råd til som forælder. Derfor er det klart, at man går på kompromis med kvaliteten,« siger Vigga Svensson og tilføjer:

»Vi har skabt en model, hvor kvalitetstøj bliver tilgængeligt for flere forældre end bare de mest privilegerede. En model, hvor forældre kan få børnetøj baseret på bæredygtighed til en konkurrencedygtig pris.«

42-årige Vigga Svensson, der som ung arbejdede inden for mediebranchen, stod tidligere bag børnetøjsmærket Katvig. Virksomheden gik dog konkurs for lidt over et år siden efter at have været på markedet i ti år. Mærket blev solgt videre, men nu prøver Vigga Svensson sammen med sin mand, Peter Svensson, igen.

Og denne gang ser det ud til, at de har vakt investorernes interesse. Virksomheden Vigga.us A/S har samlet set fået kapitaltilsagn for 8,7 millioner kroner til det abonnementsbaserede børnetøjskoncept.

Årsagen skal ifølge ophavskvinden findes i, at netop alternative forretningsmodeller er oppe i tiden. Investorer bliver interesserede, når der er tale om modeller, der har potentiale til at ryste markedet – eller være »disruptive« – som man kalder det.

»I Katvig oplevede vi, at det var smaddersvært at skaffe kapital, men denne gang begyndte potentielle investorer at kontakte os, allerede mens vi sad derhjemme og udtænkte konceptet. Det virkede på os som om, at det var en anden type investorer. Nogle der gerne ville blive en del af et koncept, som havde potentiale til at blive disruptive. Det var en ny oplevelse for os,« siger hun om den interesse, der viste sig i den konceptuelle fase i begyndelsen af 2014.

I løbet af sommeren faldt investeringsaftaler på plads. Duoen bag konceptet, en række private investorer og Grøn Omstillingsfond endte med at hælde penge i projektet. Ved årsskiftet til 2015 kunne de således åbne butikken på deres internetsite.

Lige nu arbejder de med at få specielt det tekniske til at flyde. Det drejer sig blandt andet om at få konstrueret de IT-systemer, der skal sørge for, at der er styr på, at de rette størrelser er tilgængelige, når kunders børn tager et størrelseshop.

På den lidt længere bane er ambitionerne store. Virksomhedens mål er at omsætte for tre millioner kroner i indeværende år. I 2018 er planen, at den årlige omsætning skal nå 25 millioner kroner. Det er ambitiøst, men hele konceptet med den nye virksomhed er baseret på de erfaringer, den professionalisme, som Vigga Svensson siger, at hun har tilegnet sig i forbindelse med stiftelsen, driften af og udfordringerne i Katvig.

»Vores oplevelse med Katvig var, at vi traf nogle forkerte valg i begyndelsen. Virksomheden var gearet (belånt, red.) helt forkert, og vi fik skabt en kæmpe kassekredit, som forfulgte os, og som var med til at knække os,« siger Vigga Svensson og tilføjer:

»Det er frygteligt at gå konkurs. En masse mennesker brænder fingrene. Det er ikke bare et fedt afsæt til noget nyt. Når det er sagt, er det er også meget lærerigt. Når man er midt i det hele og kan se, hvad der burde være gjort anderledes, er det ikke altid muligt at spole tiden tilbage og ændre fundamentet. Med en ny virksomhed kan man gøre det rigtigt fra begyndelsen.«

Det er Peter Svensson, der står som virksomhedsstifter denne gang, og nu forsøger parret med stram styring at undgå de fælder, de har set, kan opstå i en virksomhed. Ud over parret er der kun ansat en regnskabsansvarlig og en studentermedhjælper. De hyrer konsulenter, når der er brug for det, og produktionen finder sted via underleverandører i Indien.

Vigga Svensson forklarer, at det bæredygtige koncept fordrer, at de holder skarpt øje med de certificerede udenlandske under­leverandører, og at produktionslandet er valgt, fordi det er i Indien, den økologiske bomuld, der indgår i tøjet, bliver produceret.

Det bæredygtige element er helt centralt i konceptet, ligesom det var i Katvig, da Vigga Svensson var en del af mærket. Det skyldes både hensynet til forbrugerne og deres ønsker, produktionen og produktet. For tøjet skal være usædvanligt slidstærkt, da grund­ideen netop er, at det skal cirkuleres og bruges igen og igen.