Vidste du at køleskabsmagneter kan tale?

Køleskabsmagneter har i Martin Lindstrøms univers deres helt egen kulturhistorie. I alle lande udtrykker de en form for håb og flugt fra hverdagens trummerum, men også måden, de sættes op på køleskabene, sender nogle klare signaler. I Saudi-Arabien sidder de højt. I Sibirien lavt, så de kan bruges som legetøj, for der er mangel på legetøj. Det er der ikke i Saudi-Arabien.

Men at de ligefrem skulle danne grundlag for et kommercielt website i Rusland, havde de færrest nok drømt om, men netop køleskabsmagneterne i Sibirien var med til at løse en ellers umulig opgave for Martin Lindstrøm.

Han var blevet ringet op af en russisk forretningsmand, der ville skabe en ny virksomhed. Han havde ingen idé om, hvad forretningen skulle bestå af, men den skulle skabe en indtjening på en milliard dollar om året. Martin Lindstrøm og et par assistenter rejste Rusland tyndt, besøgte otte tidszoner og en lang række byer i den fjerneste og koldeste Sibirien for at finde nøglen til den forretningsidé, han skulle præsentere for den russiske forretningsmand.

Efter at have noteret et hav af iagttagelser, fra overdreven brug af rød læbestift til mangel på spejle, blev køleskabsmagneter det afgørende signal. I de russiske hjem sætter moren den første magnet, dernæst manden og til sidst børnene. Magneterne sendte et signal om, at moren er hjemmets omdrejningspunkt, men også at hun er isoleret, ensom og venneløs. Magneterne udtrykte en oase for kvindernes udlængsel, drømme og håb. Mændenes oase var arbejde og alkohol.

Når snakken faldt på brugen af rød læbestift og magneternes betydning, fik Martin Lindstrøm en enslydende fortælling om kvinder, der savnede et fællesskab med andre mødre. Dermed blev ideen om et enormt website født. Det skulle skabes af mødre til mødre. Navnet blev Mamagazin, som på russisk betyder »Mødrenes butik«.

Ud over at være en omfattende e-butik blev sitet omdrejningspunkt for landsdækkende familiefestivaler. Indtil det tidspunkt, hvor sitet blev ramt af EUs importsanktioner i 2015, var Mamagazin og følge-forretningerne det hurtigst voksende kommercielle website i Rusland med 500 ansatte.