Han fik dem til at danse »kyllingedansen«

I North Carolina lå supermarkedet Lowes og visnede hen i udkanten af byen Winston-Salem.

Lindstrøms Subtext Research viste, at amerikanerne var blevet mere og mere isoleret fra omverdenen. De havde to hjem: Deres bolig og bil. Men intet fællesskab og intet forhold til deres supermarked. Ved at tale med de lokale fandt Lindstrøm ud af, at de savnede fællesskab, og at det skulle være en oplevelse at købe ind. Når han spurgte forbrugerne både hos Lowes og hos konkurrenterne, var der et produkt, som skilte sig ud: Kyllinger. Lowes solgte de bedste kyllinger i hele staten.

Her er de tre væsentligste forandringer:

1. Kyllingerne, som var supermarkedets bedste produkt, fik fuld fokus. Der blev indført en klokke i butikken, som ringede, når en kylling blev solgt, og alle ansatte udførte derefter chicken dance. Sælgerne ved kyllingedisken og disken ved siden af blev instrueret i at skændes med hinanden. Det skabte støj, ubalance og opmærksomhed. Kunderne stimlede sammen, først vantro, siden blev de en del af skænderierne, og pludselig var der skabt underholdning og et fællesskab.

2. Lokale landmænd fik mulighed for at sælge deres grøntsager. Det skabte en følelse af fællesskab, og det skabte fokus på friske grøntsager.

3. Supermarkedet har oprettet øer, hvor ensartede produkter er samlet. Øerne er mobile, så indkøbsturen ikke længere er så forudsigelig.

Konceptet er fortsat under udvikling, men allerede nu er faldende omsætning vendt til salgsfremgang på 23 procent.