TV-krigen fortsætter: YouSee sender opsigelse til Discovery

Discovery er uforsonlig og nægter at bøje sig for YouSees pres om at få de 11 TV-kanaler i løs vægt. Der bliver sort skærm 1. januar, fastholder direktør.

Discovery fastholder stadig hårdnakket, at der ikke bliver noget af at tilbyde YouSees kunder de 11 TV-kanaler som frit valg i bland selv-pakkerne fra 1. januar. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

Krigen mellem Danmarks største TV-leverandør og verdens største TV-producent fortsætter med uformindsket styrke, efter at det TDC-ejede YouSee mandag sendte en formel opsigelse af sin aftale med Discovery Networks Danmark om 11 TV-kanaler.

»YouSee har nu formelt opsagt sin aftale med Discovery. Det betyder desværre, at vi fra og med 1. januar ikke længere har en aftale med YouSee,« siger Christian Kemp, administrerende direktør i Discovery Networks Danmark.

Tæppet revet væk under Discovery

Striden bunder i, at YouSee har besluttet fra 1. januar at pille Discoverys kanaler – som omfatter bl.a. Kanal 5, 6eren og Canal 9 – ud af sine faste TV-pakker, som tre fjerdedele af de 1,21 mio. YouSee-kunder abonnerer på. YouSee tager i stedet kanaler fra TV 2 og C More ind og vil tilbyde Discoverys kanaler til sine bland selv-kunder, altså den fjerdedel, som selv sammensætter deres kanalpakke.

Dermed forsvinder en meget stor del af Discoverys forretning i Danmark med ét, og Discovery har valgt at gå i offensiven med store reklamekampagner i både aviser og på TV, hvor Discovery taler med meget store bogstaver og har kaldt det TDC-ejede selskab for »NoSee« og »See You«.

YouSees direktør, Jacob Mortensen, har til Berlingske sagt, at YouSee vælger at skifte kanalerne ud, fordi andre kanaler er mere populære.

»Hvis dette virkelig handler om valgfrihed og fleksibilitet, burde YouSee fjerne de faste TV-pakker og flytte alle kanaler over i bland selv, inklusiv deres egen kanal Xee, og ikke kun Discoverys. YouSee bruger i stedet sin dominerende markedsposition til at presse Discovery ud af TV-markedet og diktere, hvilket TV-indhold deres kunder skal se,« mener Christian Kemp, som tilføjer, »at der ingen dialog har været med YouSee, siden de orienterede om ændringerne gennem pressen, bortset fra opsigelsen af kontrakten, som Discovery modtog pr. brev i går«.

Discovery har investeret store summer i sportsrettigheder for at sikre, at begivenhederne kun kan ses på Discoverys kanaler. Det slår selskabet på i sine reklamer.

Det mest dramatiske brud

TV-krigen har antaget helt uhørte dimensioner, sagde en veteran på markedet, Boxers administrerende direktør Ulf Lund, som gennem mange år var vicedirektør for YouSee, til Berlingske, for halvanden uge siden:

»I mine snart 20 år i denne branche er dette det formentlig mest dramatiske brud, jeg har oplevet – ikke kun i Danmark men i Norden. Jeg opfatter dette som det definitive brud. Med de udmeldinger, der har været, er det meget svært at se, at der vil være nogen Discovery-kanaler i YouSees udbud fra årsskiftet,« sagde han.

Discovery står bag kanalerne Kanal 4, Kanal 5, 6eren, Canal 9, Eurosport 1 og 2, Discovery Channel, TLC, ID Investigation, Animal Planet, Discovery Science og har streamingtjenesten Dplay. Selskabet omsatte i 2018 for 979,1 mio. kroner i Danmark og havde et underskud på 21,2 mio. kroner.

Discovery håber med sin aggressive fremfærd mod YouSee, at de sportsglade seere vil tage selskabets parti. Mange er dog glade for, at YouSee tager opgøret:

»Jeg håber, at kanalerne bliver kylet ud, så Discovery Networks kan få en gevaldig lussing,« lyder det i et debatforum, hvor skribenten får opbakning fra flere.

Discovery har tidligere spillet med musklerne. I 2016 var det over for TV-leverandøren Canal Digital, der ejes af den norske telekoncern Telenor. Her var det også prisen, der var i fokus. Canal Digital nægtede at betale og kaldte priskravet »urimeligt og urealistisk«. 200.000 Canal Digital-kunder endte med sort skærm, indtil Discovery bøjede af og indgik en aftale.

Bag Discovery står det amerikanske TV-selskab Discovery Inc., som er verdens største TV-producent og stiftet i 1985. TV-kanalerne i Danmark, hvoraf den første kunne ses i 1989, udsendes fra England.

Discovery har på globalt plan i januar-juni 2019 omsat for 5,59 mia. dollar og havde et overskud på 1,33 mia. dollar.

Et dyrt slagsmål

Slagsmålet med YouSee kan blive rigtigt dyrt for Discovery, vurderede teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, over for Berlingske i forrige uge:

»Måske kan de vinde på den lange bane, men de taber på den korte ved at få færre seere og dermed færre annoncekroner ud fra de dyre TV-rettigheder, som meget få øjne vil kikke på. Discovery kan frygte, at disse kampe vil sprede sig til andre lande, og derfor kan man forestille sig, at Discovery er villig til at bruge de penge, der skal til, for at give YouSee bank. Discovery har ressourcerne til at betale for det største tæskehold, man kan få ude i byen,« sagde han.