TV-selskab rystet over YouSees fyring

Discovery anede intet om, at YouSee fra årsskiftet fjerner alle selskabets kanaler, heriblandt Kanal 5, fra sine faste TV-pakker.

To af de store TV-aktører i Danmark, TDCs YouSee og Discovery, er røget i totterne på hinanden. Arkivfoto: Sarah Christine Nørgaard, Ritzau/Scanpix, og Discovery Networks Fold sammen
Læs mere

TV-selskabet Discovery anede intet om, at Danmarks største TV-leverandør YouSee vil fjerne alle deres kanaler fra danskernes TV-pakker fra årsskiftet, før de læste om det på berlingske.dk.

»Det kommer som en stor overraskelse for os. I modsætning til, hvad TDC har sagt, har de ikke været engageret i en reel forhandling med Discovery, og de har ikke informeret os om denne udmelding. Så vi er – og det tror jeg, at mange danske forbrugere også er – meget overraskede over deres beslutning om at stoppe distributionen af vores indhold, som repræsenterer 20 procent af det kommercielle marked i Danmark,« siger Christian Kemp, administrerende direktør for Discovery Networks Danmark.

TV-kanaler flyttes fra pakker til bland selv

Discovery står bag TV-kanalerne Kanal 4, Kanal 5, 6eren, Canal 9, der sammen med kanalerne Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Science, ID Investigation samt Eurosport 1 og 2 fra nytår bliver fjernet fra det TDC-ejede YouSees faste TV-pakker, som tre fjerdedele af YouSees 1,21 millioner TV-kunder abonnerer på. Kanal 5 er den eneste af kanalerne, som er med både grund-, mellem- og fuldpakken og dermed hos alle. Discovery meldte i sidste ud, at Kanal 5 havde sine bedste augustseertal og havde sin fjerdebedste måned nogen sinde.

Det fortalte YouSees direktør, Jacob Mortensen, tirsdag til Berlingske, samtidig med at YouSee annoncerede et tættere samarbejde med TV 2, med Nordisk Film og med Discoverys konkurrent, CMore. CMores og Viasats TV-kanaler vil i stedet blive lagt ind i de faste TV-pakker. Discoverys kanaler skal i stedet kunne tilvælges i bland selv-TV-pakkerne, som en fjerdedel af YouSees TV-kunder abonnerer på.

»Vi tror og håber på, at Discovery fortsat vil være en del af udbuddet, så vi udvider mulighederne for selv at vælge indhold ud fra de points, som man har i sin kanalpakke,« sagde Jacob Mortensen.

»YouSee bliver til NoSee«

Christian Kemp er rystet over udmeldingerne, som af analytikere er blevet betegnet som »et krydsermissil mod Discovery«.

»Kun en aktør med så dominerende en position reagerer på denne måde uden at tage hensyn til sine kunder. For at være meget klar betyder TDC og YouSees udmelding, at de danske forbrugere kommer til at betale mere for mindre indhold,« siger Christian Kemp.

Han fremhæver, at Discovery har købt senderettighederne til bl.a. Superligaen, Over Atlanten, The Wall, herrelandsholdets kvalifikationskampe og de olympiske lege i 2020.

»Det vil være meget uheldigt for mange kunder hos TDC og YouSee, når YouSee bliver til NoSee. Men det danske medielandskab er i forandring, og heldigvis har vi en lang række stærke distributionspartnere på det danske marked, der sætter pris på deres kunder og partnere. Og med Dplay har vi den hurtigst voksende streamingtjeneste i Norden, som tilbyder alt vores indhold til det danske publikum,« siger Discovery-direktøren.

Discovery indgik i sommer aftale med TV-leverandøren Boxer, således at alle Boxer-kunder kan bruge Dplay gratis i resten af 2019. Uden at ville oplyse konkrete seertal har Dplay siden årsskiftet fået 137 procent flere abonnenter.